Et forbud mod sejlads i nærheden af havvindmølleparker og anden kritisk infrastruktur på havet kan være på vej, som følge af afsløringerne af russiske spionskibe i blandt andet dansk farvand.
Justitsminister Peter Hummelgaard (S) vil i hvert fald undersøge mulighederne for at oprette såkaldte sikkerhedszoner i de dele af dansk farvand.
- Vi er i hvert fald i gang med at få udboret den juridiske problemstilling og de juridiske muligheder for det. Vi er selvfølgelig åbne for at se på alle slags tiltag, der kan yde beskyttelse af vores kritiske infrastruktur, siger Peter Hummelgaard til DR.
Ekspert: Oplagt at oprette sikkerhedszoner
Oprettelsen af sikkerhedszoner omkring de danske havvindmølleparter er et helt oplagt værktøj at tage i brug, mener Kenneth Øhlenschlæger Buhl, der er orlogskaptajn og militærjurist på Forsvarsakademiet.
- Det giver os et redskab til at sige, at hvis der er nogen, der sejler derind, som vi ikke ønsker skal være derinde, så kan vi pænt fortælle dem, at de skal forsvinde. Og hvis de ikke gør det frivilligt, så kan vi bruge magt til at gøre det.
Så kan du se nogen grund til ikke at indføre de her sikkerhedszone?
- Nej, det kan jeg faktisk ikke, siger Kenneth Øhlenschlæger Buhl.
Dokumentar afslører russiske spionskibe
Russiske fiske- og forskningsfortøjer bliver i stor stil brugt til at spionere i farvandene i de nordiske og britiske lande, afdækker dokumentarserien "Skyggekrigen", som DR har lavet i samarbejde med de øvrige nordiske public service-stationer SVT, NRK og YLE.
I klippet herunder kan du se, hvad der skete, da DR fandt et russisk skib i farvandet ud for Sjællands Odde.
Skibet er officielt et forskningsfartøj, men da DR kortlægger skibets færden før mødet ud for Sjællands Odde, viser det sig, at skibet primært har sejlet rundt ved havvindmølleparker i dansk og britisk farvand.
DR, NRK, SVT og Yle har det seneste år kortlagt store mængder skibstrafikdata og fundet 50 russiske skibe, som gennem de seneste ti år har sejlet på mistænkelig vis, vurderer eksperter på baggrund af kortlægningen.
Som det er i dag, kan ethvert skib uden videre sejle helt tæt på en dansk havvindmøllepark.
Herunder kan du se et klip fra dokumentaren, hvor Jens Wenzel Kristoffersen, der er orlogskaptajn og militæranalytiker ved Københavns Universitet, er sejlet med DR ud til havvindmølleparken Nysted i Femern Bælt.
Hør Jens Wenzel Kristoffersen fortælle om sikkerheden:
FN-konvention giver mulighed for sikkerhedszoner
Kenneth Øhlenschlæger Buhl mener "absolut", at Danmark bør indføre sikkerhedszonerne omkring de nuværende havvindmølleparker, og i fremtiden også omkring de energi-øer, der er planlagt.
- Det er jo helt klart, at hvis man ødelægger den her del af den kritiske infrastruktur, når vi kommer til at basere en stor del af vores strømforbrug på vindmølleparker, så kan man jo lamme store dele af det danske samfund, siger Kenneth Øhlenschlæger Buhl fra Forsvarsakademiet.
Han forklarer, at FN's Havretskonvention giver mulighed for at oprette sikkerhedszoner til at sikre kunstige øer og andre installationer på havet.
Minister: Vedvarende og bredspektret trussel
Justitsministeren fortæller, at en stribe ministerier er i gang med at undersøge de juridiske muligheder for at oprette sikkerhedszonerne.
- Fordi der er en vedvarende og bredspektret trussel fra fremmede stater. Både for så vidt angår spionage, men måske også det, der kunne være værre. Så det er noget, vi tager meget alvorligt, siger Peter Hummelgaard.
Sejlads-forbud kan ikke stå alene
Kenneth Øhlenschlæger Buhl fra Forsvarsakademiet understreger, at sikkerhedszonerne ikke kan stå alene.
- Vi skal jo også kunne håndhæve dem, og det bedste middel til at håndhæve dem med, det er jo at have nogle skibe derude, som er bevæbnet i et eller andet omfang, siger Kenneth Øhlenschlæger Buhl, der understreger, at det i givet fald er op til politikerne at prioritere i de kommende forhandlinger om et nyt forsvarsforlig.
Udover bevæbnede fartøjer peger han på, at udstyr som radarer, kameraer, satellitovervågning, maritime patruljefly og lyttestationer på bunden af havet vil kunne hjælpe med at håndhæve et eventuelt sejlads-forbud ved kritisk infrastruktur.
- En kombination af dette vil jo formentlig være det helt klart det optimale, siger orlogskaptajn og militærjurist Kenneth Øhlenschlæger Buhl fra Forsvarsakademiet.