Når børn sidder med hovedet begravet i skærmen for at bygge fiktive verdener eller at løse kringlede baner, er det oftest spil, som er udviklet uden for landets grænser, der lyser op på skærmen.
Men det skal der laves om på, mener kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M). Derfor lancerer han i dag et nyt spilinstitut, der er det første af sin slags i Europa.
Instituttet har til formål at støtte danske spiludviklere og give medvind til den danske spilbranche.
Dermed vil spil, der ikke skader børn og unge, få et rygstød, mener ministeren.
- Jeg håber, at spilinstituttet vil være med til at finansiere opstarten af nye projekter uden de afhængighedsskabende algoritmer, siger Jakob Engel-Schmidt.
Nye tal fra Medierådet for Børn og Unge peger på, at mens de digitale spil har en stor rolle i de 9-15-åriges hverdag, så er det kun to procent af de spil, som børnene spiller, der er udviklet herhjemme.
- Det betyder, at man risikerer, at ens børn sidder på en platform med afhængighedsskabende algoritmer, pornografisk indhold og uhæmmet vold. Samtidig har vi en dansk innovativ spilindustri, der kan konkurrere på verdensplan, lyder det fra ministeren.
Spilinstitut kan ikke alene gøre op med afhængighed
Kulturministeriet har afsat i alt 78,8 millioner kroner til instituttet over de næste tre år.
Selvom det ikke er mange penge holdt op mod de budgetter, som store amerikanske spilvirksomheder har at rutte med, så betyder pengene en hel del.
I hvertfald hvis man vil lave mindre afhængighedsskabende indhold, mener Rune Nielsen, der er lektor i computerspilpsykologi ved IT Universitetet i København.
Normalt vil de firmaer, der investerer i et spil, nemlig have så mange penge ud af det som muligt. For at få det til at ske, giver det mening at få spillerne til at bruge både store mængder tid og penge på deres spil.
- Så hvis den investering i stedet for kommer fra Kulturministeriet, er det en helt anden målestok, som spillene skal leve op til, siger Rune Nielsen.
Han peger på, at danske spil ligesom danske film er verdenskendte for deres høje kvalitet. Desuden gør danske spiludviklere tingene på en anden måde end nogle af de store amerikanske og kinesiske spiludbydere.
- De er lidt mere lødige og tilbyder oplevelser, der er udfordrende og lærerige eller har en kvalitet, der ikke bare er digital fast food, siger han.
Hos brancheorganisationen Games Denmark er bestyrelsesleder Søren Lundgaard, der desuden er administrerende direktør i danske Ghost Ship Games, glad for nyheden om spilinstituttet, som han mener sætter godt gang i spilbranchen herhjemme.
Men han mener ikke, at danske spiludbydere kan stå alene med ministerens ambition om at fremme spil, der ikke skaber afhængighed blandt de yngste.
- Jeg synes, at vi gør det godt i Danmark på den her front og tænker godt, at vi kan gå forrest. Men det hjælper ikke, hvis vi ikke også kigger på reglerne mere globalt set.
- Det vil faktisk kun begrænse os, hvis vi gør det kun for os selv, siger Søren Lundgaard, der mener, at alle spiludviklere bør have de samme spilleregler.
Det skal være trygt for børn at spille på dansk
Nogle af de spil, som topper listen blandt de 9-15 årige, er udenlandske Roblox og Fortnite, som er kritiseret for at smide seksuelt indhold, casino-elementer og afhængighedsskabende algoritmer i hovedet på børnene.
Og selvom danske spil ifølge Rune Nielsen har bevist, at de kan konkurrere på verdensplan, så mener han heller ikke, at det er nok kun at fokusere på at skabe alternativer, hvis man vil beskytte spillerne bedre.
- Man skal også lovgive omkring samtlige produkter, der bliver tilbudt, siger Rune Nielsen.
Selvom han peger på, at de danske spil er stærke, er der lang vej op, hvis spillene skal fylde mere end de to procent, som de gør hos danske børn i dag.
Men på trods af høje ambitioner, tror Jakob Engel-Schmidt på, at de danske spil kan vinde større indpas.
Hvordan skal et dansk spilinstitut kunne konkurrere med de store spilvirksomheder, uden at det skal være afhængighedsskabende?
- Man kan godt lave et ordentligt produkt, uden det fanger folk i algoritmer og tvinger dem til at komme tilbage.
- Men skal jeg være med til at bruge skatteborgernes penge på at udvikle nye innovative danske spil, så skal det ske på en måde, som man som forælder kan være tryg ved er ordentlig, siger kulturministeren.
Det nye danske spilinstitut har fået navnet Nimbi GameLab. Navnet henviser til et af de første danske digitale spil fra 1963.
I videoen kritiserer Jakob Engel-Schmidt spilplatformen Roblox for blandt andet at udsætte børn for blandt andet pornografi. Roblox Corporation er ikke vendt tilbage på vores henvendelser om et interview.