Det er ikke sikkert, at en større Aarhus Havn er afgørende for havnens drift.
Den Mærsk-ejede virksomhed APM-Terminals er nu i forhandling med Aarhus Havn om havnens fremtid. Meddelelsen kommer, efter forligspartierne i Aarhus Kommune i går meldte ud, at planen om den omfattende havneudvidelse er sat på pause, og at beslutningen i stedet overlades til et fremtidigt nyt byråd.
- Nu da man har taget en beslutning om ikke at udvide havnen, så er et vores opgave at komme med en løsning for, hvordan vi bedst muligt kan servicere den plads, vi har til rådighed, siger administrerende direktør for APM Terminals, Keith Svendsen
Virksomheden, som er den største containervirksomhed på havnen, er ifølge administrerende direktør for APM Terminals Keith Svendsen klar til at investere to milliarder kroner i at udnytte dens egen plads på havnens areal bedre. Noget, der ifølge ham vil kunne øge virksomhedens kapacitet på havnen med 50 procent.
Ny teknologi og optimering
Keith Svendsen siger, at det kan lade sig gøre ved at kombinere tre forskellige metoder. APM Terminals ønsker blandt andet at lægge et ekstra lag containere ovenpå de containere, der allerede er der, optimere tings placering på havnen for at skabe mere plads og til sidst en omfattende digital investering.
Den digitale investering består blandt andet i at bruge fuldautomatiske maskiner, der kan køre døgnet rundt.
- Om natten når folk ikke arbejder, og havnen står stille, så kan de få ryddet op i, hvordan containerne står, og gøre det mere effektivt.
Det er lige præcis sådan en løsning, formanden for foreningen Beskyt Havmiljøet i Danmark, Svend Erik Kristenesn, har råbt op om i årevis i sin kamp mod havneudvidelsen. Derfor er han glad for, at APM Terminals nu siger, at de ikke har brug for flere kvadratmeter.
- I stedet for at fylde jord og beton i bugten, så udnytter man det areal, man allerede har. Det er fremragende.
Bolden er kastet til Aarhus Havn
73 procent af de containere, der bliver sejlet til Danmark, går gennem Aarhus Havn.
APM Terminals er den eneste virksomhed på havnen, der håndterer dem, og i øjeblikket forhandler virksomheden med Aarhus Havn om fremtiden.
En investering på to milliarder kroner kommer ikke uden betingelser, men Keith Svendsen vil ikke sige meget om, hvad han kræver af havnen.
- Det kræver, at vi sammen med Aarhus Havn finder en langsigtet tidsperiode, hvor vi kan investere, så vi også på sigt kan få et rimeligt afkast på en så stor investering, siger han.
Aarhus Havns direktør, Thomas Haber Borch, skriver i et skriftligt svar, at han glæder sig over Mærsks positive syn på fremtiden i Aarhus.
- Det ændrer dog ikke ved, at beslutningen om at pause havneudvidelsen er trist for dansk erhvervsliv. Der er omkring 200 virksomheder, der har aktivitet på havnen, og der er behov for mere plads til at udvikle og investere for at imødekomme efterspørgslen, skriver han.