Fire ud af 46 Mærsk-containere.
Så mange er indtil videre drevet ind mod vestkysten, mens det stadig er uvist, hvor de resterende 42 containere skvulper rundt henne, efter at et Mærsk-skib under stormen Pia tabte dem den 22. december.
Til et spørgsmål om, hvorvidt det kan tage flere uger eller måneder at få fundet og fragtet de resterende containere ind, lyder svaret fra Mærsk, at det godt kan tage flere måneder.
- Det tager tid, og det kan godt tage flere måneder, men præcis hvor lang tid det tager, vil jeg ikke stå og konkludere eller gisne om, for det afhænger af en masse ting, siger Nynne Norman Scheuer, der er chef for miljø og sikkerhed hos Mærsk.
Hun understreger, at Mærsk er der, indtil der er ryddet op, tager ansvaret og dækker omkostningerne ved det.
Her kan du se kystlinjen, hvor godset fra Mærsks containere er flydt i land:
De enorme containere blev tabt i havet ud for Nordjylland og indeholdt blandt andet sko, køleskabe og kanyler, der er skyllet op på kysten.
Mærsk deler oprydningsarbejdet op i tre dele: nemlig strand, hav og klitter.
Og en status er, at onsdag er man gået i gang fire steder på stranden.
- Der er vi i gang med fire gummigeder, som rydder op, og en række lastbiler, som kører det her vraggods fra stranden til et midlertidigt depot, hvor vi sikrer, at det bliver bortskaffet i følgende myndighedernes retningslinjer, siger hun.
Derudover er oprydningsarbejdet også i gang i klitterne.
Dykkere og undervandsrobotter er også en del af planen
På havet leder man stadig efter de resterende 42 containere, og Mærsk kommer til at sende yderligere to fartøjer ud til det ene bjergningsfartøj, som de har i vandet for at overvåge.
De to skibe, som Mærsk regner med kommer i gang sidst på ugen, har sonarudstyr og avancerede ekkolod, så de kan se havbunden og lokalisere containerne og samle noget af vraggodset op, forklarer hun.
- Når vi har lokaliseret containerne - hvor de ligger - kan vi advisere myndigheder og fiskere omkring det. Det forestående arbejde med at få containerne ind er noget, hvor vi skal bruge dykkere og undervandsrobotter, og hvor vi så også skal bruge en tredje slags fartøj, siger hun.
Nogle fiskere frygter desuden at sejle ind i de tabte Mærsk-containere, når de skal ud at fange torsk til nytårsmiddagen, og fra Mærsk lyder det, at der helt sikkert skal findes en rimelig kompensation for den tabte indtjening, fiskere måtte have.
Ekspert: Det er en meget, meget lille procentdel af den samlede fragt
De 46 containere har skabt et affaldsmekka på Jammerbugtens strande. Men samlet set er det relativt få containere, der ved en fejl havner i havet.
Det fortæller Lars Jensen, der er shippingekspert i konsulentvirksomheden Vespucci Maritime.
- Det er en meget, meget lille procentdel af den samlede fragt, der bliver flyttet, som er på cirka 250 millioner containere om året. Med de kræfter, der er til søs, så kan man aldrig garantere helt, at det ikke sker, siger Lars Jensen til P1 Morgen.
Tal fra World Shipping Council, der er shippingbranchens internationale organisation, viser, at der i 2022 var omkring 661 containere, der blev tabt på vandet. Fra 2008 og frem til 2022 var gennemsnittet 1.566 containere.
Han siger, der primært er to årsager til, at containerne ender i havet, når skibene fragter dem. Den ene er dårligt vejr, mens den anden er, at containerne ryger med, i de få tilfælde, hvor skibe synker i havet.
Selvom det står rimelig klart, at de 46 Mærsk-containere røg i havet på grund af stormen Pia, så siger Lars Jensen dog, at det er nødvendigt at undersøge, hvad der præcis er årsagen. For ellers kan man ikke lære af eventuelle fejl, så det kunne have været undgået.
Mærsk oplyser til DR, at selskabet tabte 118 containere sidste år.
Torsdag klokken 12 mødes miljøminister Magnus Heunicke med miljøordførerne fra Folketingets partier. Her vil de få en briefing om situationen ud for og på den nordjyske kyst, skriver Heunicke på det sociale medie X.