En række ansatte på landets største erhvervshavn har relationer til bandemiljøet.
Det bekræfter den Mærsk-ejede havneoperatør APM Terminals og en række andre kilder over for erhvervsmediet Finans.
Til DR kalder Aarhus' borgmester og formand for havnen, Jacob Bundsgaard (S), det for stærkt bekymrende og rystende.
- Aarhus Havn er kritisk infrastruktur, og jeg er rystet over, at der opererer kriminelle på havnen. Det er noget, vi skal kigge på med det samme, siger han til DR.
Ifølge Mærsk drejer det sig om 30 af selskabets fuldtids- eller løstansatte på havnen, der er fuldgyldige medlemmer af eller på anden måde har forbindelse til rockerklubben.
Sikkerheden skal strammes
Det er i forvejen kendt, at kriminelle bruger skibscontainere til at fragte stoffer som kokain ind i Europa. Det skete sidste år i Aarhus Havn, hvor toldere fandt 36 kilo kokain i en kølecontainer.
Men APM Terminals afviser, at man har kendskab til konkrete tilfælde, hvor ansatte står bag kriminiel aktivtet på havnen. Alligevel mener borgmester og formand Jacob Bundsgaard, at det er et problem.
- Alene det at man er medlem af en rockergruppe, som vi ved udfører organiseret kriminalitet, det skaber bekymring. Vi har en havn, der skal være sikret mod terror og som også håndterer mange forskellige typer af gods, siger han.
Chefen for APM Terminals, Keith Svendsen, foreslår til Finans, at der indføres regler om, at medarbejdere på havnen skal sikkerhedsgodkendes.
Jacob Bundsgaard er enig.
- Det er helt oplagt og også et bud på en løsning på, hvordan vi får skærpet sikkerheden. Og er der andre steder, der skal strammes op, synes jeg også, de danske myndigheder bør kigge på det.
Der er i dag ikke et krav om et såkaldt udvidet baggrundstjek af kommende medarbejdere, som der er i eksempelvis Københavns Lufthavn - og som der også er i Göteborg Havn, hvor APM Terminals også huserer.
Heller ikke selvom Aarhus Havn blandt andet er blevet en transithavn for NATO som en del af den danske værtsnationsstøtte. Det betyder også, at både Nato og den amerikanske flåde lader fartøjer lægge til kaj med avanceret militærudstyr.
- Selvom de militære operationer, der er på Aarhus Havn, udføres af militær personel og ikke er havnens medarbejdere, så vækker det alligevel bekymring, hvis vi har organiseret kriminelle, der går op og ned af de ting, der bliver transporteret, tilføjer han til DR.
Aarhus Havn: 'Vi vidste intet'
Jacob Bundsgaard oplyser, at han i første omgang har bedt om, at havnen laver en redegørelse for, hvad der er op og ned i sagen.
Ifølge APM Terminals har de siden årsskiftet været i diaglog med havnen, men Aarhus Havn skriver i et skriftligt svar til DR, at oplysningerne er nye for dem.
- Vi er i løbende og tæt dialog med politiet og myndighederne, der fastsætter sikkerhedsniveauet og tiltagene, som vi naturligvis efterlever. Vi er også underlagt EU's regler om terrorsikring. Derfor er det også vores opfattelse, at sikkerheden generelt er høj på havneområdet i Aarhus.
- Vi drøfter nu sagen med de relevante myndigheder og virksomhederne på havnen. Hvis det vurderes, at der er behov for at justere det konkrete sikkerhedsniveau og tiltag, tilretter vi selvfølgelig efter det, ligesom vi indgår i drøftelser om eventuelle skærpede sikkerhedskrav på de danske havne.
Samtidig pointerer de, at der ikke er tale om ansatte hos Aarhus Havn, men derimod medarbejdere hos APM Terminals, som opererer på Aarhus Havns område.
APM Terminals afviser at stille op til inteview med DR.
DR har forsøgt at få en kommentar fra Havnearbejdernes Losseklub samt Hells Angels.
Opdateret kl. 15.00: Justitsminister Peter Hummelgaard (S) har sendt et skriftligt svar til DR:
- Regeringen tager selvfølgelig oplysningerne fra Mærsk alvorligt, og mit embedsværk er i dialog med relevante myndigheder, så oplysningerne fra Mærsk kan blive undersøgt til bunds. Når det er sagt, bærer de virksomheder, som de pågældende er ansat hos, et ansvar for at sikre ordentlige forhold, og for at de kan stå inde for deres ansatte.