Et skud botox til halv pris, hvis du slår til senest i overmorgen. Eller en Sweetdeal på en særlig slags laserbehandling mod karsprængninger i ansigtet eller på kroppen.
Den slags slagtilbud er der stadig mange af, selvom en lovændring sidste år skulle dæmme op for dem.
DR Nyheder har forelagt en en halv snes eksempler på det for Sundhedsstyrelsen, som vurderer, at to-tre af tilbuddene ikke lever op til loven. Den vil nu give en påtale til de klinikker, der står bag tilbuddene, og desuden kalde Sweetdeal og lignende udbydere til møde i Sundhedsstyrelsen for at indskærpe reglerne.
- Vi ser fortsat problemer på det her område, siger enhedschef i Sundhedsstyrelsen, Henrik G. Jensen. Han vurderer dog, at lovstramningen generelt har virket.
- Men selvfølgelig er der dårlige eksempler, og dem må vi så følge op på, siger han.
Sundhedsordfører er overrasket
De Radikales sundhedsordfører, Camilla Hersom, var en af drivkræfterne bag lovstramningen, der trådte i kraft 1. juli 2013.
- Jeg er meget forundret over, det stadig foregår, for det var bl.a. det her, loven havde til formål at regulere, siger Camilla Hersom om de mange slagtilbud på sundhedsydelser.
Lovændringen betød ikke et egentligt forbud mod Sweetdeals på skønhedsindgreb. Men der blev indført et krav om saglighed i loven om markedsføring af sundhedsydelser, med særlig henvisning til Sweetdeals.
- Der er en risiko ved ethvert indgreb. Og når der er en risiko, skal man ikke markedsføre på en måde, hvor man skal slå til i dag, fordi prisen er den dobbelte i morgen. Så lægger man et pres ind, som er helt urimeligt, og det er i direkte modstrid med intentionen i loven, siger Camilla Hersom.
Klinikker afviser kritik
Formanden for Dansk Selskab for Kosmetisk Plastikkirurgi, Per Bjerregaard, forstår ikke kritikken. Han er selv medejer af en klinik, der har udbudt bl.a. Botox, ikke-permanente fillere og en særlig laserbehandling (IPL) mod karsprængninger.
- De risici, der er forbundet med behandlinger af den karakter, er så beskedne. Det er en helt anden verden, end når man taler om egentlige operationer, siger Per Bjerregaard. Han henviser til at loven blev strammet efter at der havde været solgt brystoperationer i hundredevis til halv pris på Sweetdeal, og at de slagtilbud, der nu ses, er på langt mindre indgreb.
- Når vi foretager denne form for markedsføring, er det fordi vi mener, vi overholder både etiske og lovmæssige krav, siger Per Bjerregaard.
Overoptimistiske annoncer
Men Sundhedsstyrelsen vurderer altså, at nogle af slagtilbuddene er i strid med loven, fordi informationen ikke er saglig.
- Der er nogen af de annoncer, der er lige overoptimistiske nok. Nogen bruger ordet "naturlig", så man er ved at tro, det hele er grønt og økologisk. Og der er andre, hvor man tænker, at her lover de for meget, siger enhedschef i Sundhedsstyrelsen, Henrik G. Jensen.
Han tror ikke helt man kan udrydde den dårlige markedsføring.
- Der vil altid være nogen på det her område, der forsøger at prøve grænserne af, og der er jo ikke andet at gøre, end at gribe fat i dem, når de laver sådan nogle ting, siger Henrik G. Jensen.
Har du gode eller dårlige erfaringer siden 1.7.2013 med at købe skønhedsindgreb som slagtilbud? Tip os på 1212@dr.dk.