Likes og følgere er en måde at måle den sociale værdi og status blandt nogle grupper af unge.
Det er i hvert fald oplevelsen for Christian Mogensen, der er foredragsholder og projektleder tilknyttet Center for Digital Pædagogik.
Han rejser det meste af landet rundt for at tale til og med børn og unge om blandt andet sociale medier.
- Det er noget, du kan cementere venskaber med og noget, hvor du kan vise – så mange venner har jeg, så populær er jeg, eller så meget ret har jeg i den her diskussion, forklarer han.
Derfor oplever han også fra tid til anden, at børn og unge snyder sig til at fremstå mere populære.
- Der er både nogle som køber likes og følgere på en eller anden lyssky hjemmeside, mens nogle bruger hashtags som #likeforlike eller #followforfollow (hvor likes og følgere byttes mellem brugere, red.) på Instagram, og hvor billedet, indholdet og selve mediet bliver ligegyldigt, forklarer han.
"Det er hjerteskærende"
Det er ikke kun Christian Mogensen, der er stødt på børn og unge, som har ønsket at øge deres sociale værdi ved at købe sig til følgere.
Bloggeren Mette Petersen bruger en del af sin platform til at italesætte svære ting som eksempelvis kropsaccept.
Hun har oplevet, at unge piger, der havde det svært i skolen og følte sig alene, kontaktede hende og fortalte, at de overvejede at købe følgere for at fremstå mere som de seje børn.
- De ville høre, om jeg syntes, det var en god idé? Der sagde jeg bare nej – og det skar mig i hjertet, at de var tyet til at købe følgere for at blive mere populære i klassen, forklarer hun.
For et par år siden prøvede Mette Petersen selv at købe følgere til sin Instagram-profil. Det var et forsøg, hvor hun købte et par hundrede for at se, om det kunne tiltrække flere rigtige følgere til hendes blog. Hendes erfaring var, at det ikke gav nogen værdi, og derfor fraråder hun andre mod at gøre det.
Et våbenkapløb om likes
Ifølge Christian Mogensen er der blandt visse grupper af unge et våbenkapløb om at fremstå bedst muligt på sociale medier. Derfor føler nogle et pres for at blive endnu mere interessante.
- For når alle har 100 følgere mere end du har – så bliver man nødt til at indhente dem. For ellers er du ikke med i legen, siger han.
- Og for nogle unge opstår der en misforståelse om, at hvis der er tilpas mange, der har liket eller fulgt mig – så har jeg ret, så er jeg lykkedes, og så er jeg succesfuld, og så er jeg jo nok glad.
En kæreste på en anden skole
Malene Charlotte Larsen, der er lektor på Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet, forsker i sociale medier.
Hun forklarer, at likes betyder en del for børn og unge, fordi det er en af de centrale interaktionsformer på sociale medier. Men et like er ikke bare et like.
- Jeg tror, at vi er oppe på at kunne tælle mindst 30 forskellige betydninger bag et like, forklarer hun.
- Det kan være et gensidighedslike, hvor man liker, fordi vedkommende ofte liker noget hos en selv. Det kan også være et medlidenhedslike, hvor man liker, fordi der ikke er så mange andre, der har gjort det.
Men betydningen af likes er også et individuelt spørgsmål. Faktisk viser forskning, ifølge Malene Charlotte Larsen, at unge er mere opmærksomme på, at de rigtige - for eksempel vennerne - liker deres ting, end at mange liker.
Derfor tror hun også, at det er en meget lav procentdel, der vælger at købe sig til likes. Risikoen for at tabe ansigt ved at blive opdaget vil simpelthen være for stor.
Og vurderingen af risikoen deler Christian Mogensen.
- Det er jo ikke, at man bliver hverken smidt ud af skolen eller klassen, men det er pinligt og skamfuldt. Det svarer til at blive opdaget i, at den her kæreste man sagde, man havde, som bare gik på en anden skole, ikke fandtes.
Følg vores dækning af problematikken omkring falske følgere og likes her på dr.dk eller på Instagram-profilen @falskefolgere