PR Bureauet Waterfront laver profiler af højtstående transportpolitikere i Folketinget. Bureauet afleverer profilerne til DSB, viser dokumenter, som TV AVISEN er i besiddelse af.
Politikerprofilerne er sendt fra direktør i Waterfront, Lars Poulsen, til den nu suspenderede underdirektør i DSB, Peder Nedergaard. Af dokumenterne fremgår det blandt andet at:
- DSB's ledelse har et løbende behov for at få kortlagt det politiske landskab, således at navigationerne kan foretages optimalt.
Afsløringerne får nu både politikere og en ekspert til at kritisere DSB i stærke vendinger.
Politiker: 'Langt ude'
I dokumenterne skriver Waterfront til DSB blandt andet om politisk ordfører for Socialdemokraterne, Magnus Heunicke:
- Magnus Heunicke passer sit fagudvalg, men har formentlig ikke ministerpotentiale. Han mangler arbejdsevnen og brutaliteten, som er fornøden.
Og videre hedder det:
- Samarbejdet med Magnus er forbilledligt, og vi drøfter samtlige sager af betydning for DSB med Magnus Heunicke.
Da DR Nyheder forelægger Magnus Heunicke dokumenterne er han yderst overrasket:
- At vi har et forbilledligt samarbejde, Waterfront og jeg, det er simpelthen ikke sandt. De har pyntet ganske vildt på det. De prøver at give indtryk af, at de kender mig rigtig godt. På det nærmeste har de lavet en psykologisk profil - jeg synes, det er langt ude, siger han.
DSBs 'efterretningstjeneste'
Transportordfører for Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, bliver ligeledes beskrevet i Waterfronts afrapportering til DSB:
- Kristian har i virkeligheden det problem, at han mener, at han selv kunne være minister.
Og dokumentet fortsætter sin karakteristik:
- I sin frustration over måske aldrig at blive minister, har han kastet sig over lobbysagen i forbindelse med Hærvejsmotorvejen, og det fjerner jo lidt fokus fra den kollektive transport.
Men Kristian Pihl Lorentzen kan heller ikke genkende PR-bureauets beskrivelse af hans ministerdrømme:´
- Det er jeg sådan set ikke frustreret over. Jeg er meget glad for at være trafikordfører, siger han.
Han er ikke umiddelbart overrasket over, at der findes sådanne karakteristikker, men siger:
- Det, der er betænkeligt her, er, at en statsejet virksomhed går ud og bruger mine og andres penge på for at få sådan noget her lavet. Det er så et led i deres 'efterretningstjeneste', siger han.
Stærkt problematisk
Medieforsker fra Roskilde Universitet, Mark Ørsten, betegner materialet fra Waterfront som stærkt problematisk for DSB.
- Det er jo at aflevere et psykologisk arbejdsværktøj til DSB og sige - hvis du trykker på den knap på den politiker, så får du det resultat. Hvis man kan blive ven med den her mand og hjælpe ham med måske at blive minister, så kan han blive en god minister set fra DSB's synspunkt, siger han.
Mark Ørsten mener, at transportministeren nu må på banen:
- Jeg synes bestemt, det rejser spørgsmål til trafikministeren om, hvordan hans selskab agerer.
Udover de omtalte politikere så har Waterfront for DSB også lavet profiler på Henriette Kjær, Per Clausen, Anne Baastrup og Pia Olsen Dyhr.
DSB har samlet betalt Waterfront 7.9 millioner for det arbejde, som bureauet har lavet i perioden 2009 til 2012.
Waterfront har ikke ønsket at kommentere sagen, men har indgivet begæring om forbud mod at DR offentliggør de omtalte mails.
Du kan se de konkrete eksempler her.