Fem socialtilsyn har siden 2014 haft til opgave at holde opsyn med blandt andet opholdssteder for børn og unge og andre sociale tilbud.
Det gør de godt, viser en ny evaluering fra Socialministeriet. Men der er ”væsentlige forskelle” på, hvor tit de fem forskellige socialtilsyn løfter pegefingeren og uddeler såkaldte påbud, konkluderes det i evalueringen.
Et påbud er en kritik af et forhold, som skal bringes i orden. Det kan for eksempel være, at der mangler kompetent personale, eller at der er for stor udskiftning i personalegruppen.
Problemer risikerer ikke at blive opdaget
Evalueringen viser, at Socialtilsyn Nord giver påbud til sociale tilbud mere end tre gange så ofte som Socialtilsyn Syd. Socialtilsyn Nord uddelte 43 påbud for hver 100 sociale tilbud i årene 2014 til 2017, mens Socialtilsyn Syd uddelte 12 påbud.
Det er et problem, mener Dansk Erhverv.
- Socialtilsynene virker, men der er alt, alt for store forskel på de enkelte tilsyn, siger Rasmus Larsen Lindblom, velfærdspolitisk chef i Dansk Erhverv, som er erhvervsorganisation for en stor del af de private opholdssteder, og fortsætter:
- Problemet er jo, at i sidste instans kan der være borgere, der får et tilbud, der kan være dårligere, eller at man ikke opdager problemer i tide.
Minister vil have mere ens arbejde
Forklaringen på forskellene mellem de forskellige socialtilsyn kan ifølge evalueringen være, at der er en ”uensartet praksis for anvendelsen af påbud.”
Socialminister Mai Mercado (K) vil nu drøfte med de øvrige partier i Folketinget, hvordan Socialtilsynene kommer til at udføre deres arbejde mere ens på tværs af landet.
- Det må ikke være sådan, at der er meget stor forskel på, hvilke afgørelser man træffer i det ene socialtilsyn i forhold til det andet. Det skal være på niveau, og det skal være ensartet, og det vil jeg selvfølgelig have fokus på, når jeg sætter mig ned med rapporten og med partierne, siger Mai Mercado.
Flere påbud til private end offentlige
Der findes både private og offentligt drevne sociale tilbud. En stikprøve viser, at private tilbud hyppigere modtager påbud fra socialtilsynene. De private udgør 43 procent af alle tilbud, men har fået 68 procent af påbuddene.
- Der har været nogle steder, der ikke har været gode nok. Men vi kan også se, at kvaliteten af de private tilbud er en smule højere end de kommunale. Så vi synes, det er vigtigt, at Socialtilsynet har haft mod til at gribe ind, også overfor de private, når kvaliteten ikke har været i orden, siger Rasmus Larsen Lindblom, velfærdspolitisk chef i Dansk Erhverv.
Det fremgår af Socialministeriets evaluering, at private tilbud gennemsnitligt scorer 4,36 point ud af fem mulige, mens de offentlige får 4,26 point.
DR har i de forløbne uger haft fokus på opholdssteder i forbindelse med dokumentaren "Drabet på Købmanden".