I en rundspørge, som Politiken Research har lavet blandt 4.000 lærere, svarer 56 procent af de 930, der har svaret, at de er helt uenige eller delvist uenige i, at børnene lærer mere med den nye reform.
Kun 10 procent er helt eller delvist enige i, at den vil have en positiv effekt, skriver Politiken tirsdag.
Det bekymrer Per Fibæk Laursen, professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet. Lærernes engagement er nemlig afgørende for, om reformen lykkes.
- Alt det, politikerne vedtager, virker ikke direkte. Det påvirker rammebetingelserne i skolen, men hvis ikke det bliver omsat af engagerede og entusiastiske lærere, kan man ikke forvente, at det vil have en positiv virkning. Derfor er der i høj grad grund til at være bekymret over lærernes holdninger, siger Per Fibæk Laursen til Politiken.
Undervisningskvalitet falder
Rundspørgen viser også, at 2 af 3 lærere vurderer, at kvaliteten af deres undervisning vil blive lidt dårligere eller meget dårligere. Under 4 procent mener, at den vil blive lidt eller meget bedre.
Undervisningsminister Christine Antorini (S) erkender, at rundspørgen er udtryk for "et kæmpe problem", men hun har fortsat tillid til, at lærerne vil "kunne se de muligheder, der er i reformen", når de vender tilbage fra sommerferien.
- Jeg håber, at når først lærerne kommer i gang med reformen, vil deres bekymring forhåbentlig blive gjort til skamme, siger Christine Antorini til Politiken.
Bondo: Lærerne savner et belæg
Helt så optimistisk er formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, ikke.
Han ser tallene som et udtryk for, at lærerne savner belæg for, at reformen vil virke efter hensigten. Blandt andet mener han ikke, at flere timer i skolen styrker eleverne fagligt.
- Men vi har haft svært ved at få svar. Vi mener ikke, at det er antallet af timer, men kvaliteten i timerne, der betyder noget for elevernes udbytte, siger lærerformanden til Politiken.
Anders Bondo Christensen vurderer samtidig, at lærernes arbejdstidsaftale, der falder bort til august, spiller ind på lærernes skepsis.
Forældre appellerer til ledelserne
Både elever og deres forældre er bekymrede over resultatet af rundspørgen.
Formanden for Danske Skoleelever, Miranda Wernay Dagsson, frygter, at lærernes indstilling kan gøre det "svært at skabe bedre undervisning", mens Skole og Forældre appellerer til ledelserne på de enkelte skoler, hvis reformen skal lykkes.
- Det er vigtigt, at skolebestyrelserne spørger skolelederne: Hvordan får I planlagt lærernes arbejdstid, så lærerne får tid og rum til at forberede sig, siger formand Mette With Hagensen til Politiken.
/ritzau/