De fleste skolelærere i Danmark kan om fire måneder se frem til en 8-16-arbejdsdag. For her træder skolereformen og hermed lærernes nye arbejdstidsaftale i kraft.
Men på nogle skoler er en arbejdsdag fra 8 til 16 allerede en realitet.
- Det har været en kæmpe omvæltning og en stor udfordring for os, siger samfundsfagslærer Jens Andresen.
Han er lærer på Erhvervsskolerne i Aars, der som en af de første skoler har indført en 8-16-arbejdsdag for lærerne i gymnasieskolen.
- Spørgsmålet er, om man trækker plasteret af hurtigt eller langsomt, og vi har valgt at indføre det med det samme, siger uddannelseschef for Handelsgymnasiet Aars, Gert Husum.
Chefen mener, at ordningen er positiv, fordi lærerne får bedre mulighed for at samarbejde, og fordi eleverne har bedre mulighed for at træffe læreren i dagtimerne.
- Svært at nå det hele
Men samfundsfagslæreren Jens Andreasen er mindre begejstret. For ham betyder ordningen, at han har svært ved at nå alle sine opgaver.
- Forberedelsen skal foregå på skolen, og det kan være svært at nå, hvis vi for eksempel har mange timers undervisning på en dag, siger han.
Under den gamle ordning ville han have forberedt sig om aftenen, siger han.
- Det kan være svært efter seks undervisningstimer at have fokus på forberedelsen til næste dag, og derfor ville det være mere oplagt for os at tage hjem og tage en pause, klare hovedet og arbejde om aftenen, fortæller han.
Bekymret for kvaliteten
At lærerne har fået fast arbejdstid betyder også, at nogle af dem arbejder mindre end før, fortæller Jens Andresen. Før arbejdede man om aftenen, til man var færdig. Nu arbejder man ifølge Jens Andresen til fyraften.
- For nogle betyder det, at de arbejder mindre. Før arbejdede de altså mere end de 40 timer om ugen, siger han og understreger, at det ifølge lærerne går ud over kvaliteten i undervisningen.
- Når vi skal skynde os med forberedelserne, er vi bekymrede for, om det er godt nok, og om det går ud over kvaliteten. Og det tror vi umiddelbart, at det gør, siger Jens Andresen.
Arbejdsglæden mindsket
Størstedelen af landets lærere gruer ifølge en rundspørge for den nye arbejdstid, og det forstår Jens Andresen godt. Rundspørgen, som DR Nyheder har fået foretaget blandt 842 tilfældigt udvalgte lærere, viser, at arbejdstidsreglerne giver tre ud af fire lyst til at forlade jobbet.
- Arbejdsglæden er mindsket. Det er klart, at når vi ikke selv kan bestemme over vores tid, så tager det noget af glæden ved arbejdet væk, siger han.
Han tilføjer dog, at det godt kan være, at han og de andre lærere med tiden bliver glade for ordningen.
- Det er jo også, fordi vi har været vant til at arbejde på den anden måde i så mange år, og på den her måde bliver vi nu udfordret på tiden.
- Men det kan godt være, at vi om nogle år har vænnet os til det og ikke vil gøre det anderledes, siger han.