I dag er det første hverdag for den omstridte 1813-akuttelefon, som borgere i Region Hovedstaden skal ringe op til inden besøg på en skadestue.
På årets første dag var det nærmest umuligt for borgere at komme igennem på telefonen.
Ventetiden er nu nedbragt, men formanden for Praktiserende Lægers Organisation (PLO) mener, at ordningen i hovedstaden prioriterer helt forkert, når borgerne mødes af en sygeplejerske i røret frem for en læge.
- Vi så et system, hvor man havde dels lang ventetid på at komme igennem til en sygeplejerske og derefter en lang telefonventetid igen for at komme igennem til en læge, hvorefter man formentlig, når man kommer ind på akutmodtagelsen vil have lang ventetid en gang mere, siger Bruno Melgaard Jensen, formand for PLO, til DR Nyheder.
Ventetid skyldes teknik - ikke faglighed
Men PLO's kritik preller af på koncerndirektør i Region Hovedstaden Svend Hartling. Han kan slet ikke genkende, at den lange ventetid skulle skyldes sygeplejersker ved telefonrørene.
- At sygeplejerskerne brugte længere tid, det var ikke af faglige grunde, det var af rent tekniske grunde. Og så var der faktisk behov for, at nogle af de læger, der sad ved computerne, havde brug for hjælp til det tekniske af nogle af de erfarne sygeplejersker, siger han til DR Nyheder.
- Og så må man understrege, at der er rigtig mange opkald, som ikke behøver en lægelig vurdering, forklarer Svend Hartling.
Læger succes i andre regioner
Men formanden for PLO mener at Region Hovedstaden bør lade sig inspirere af Region Midtjylland, Region Syd og i Region Nordjylland, der har et andet system for akuttelefonerne:
- I modsætning til i hovedstaden ringer man direkte til den praktiserende læge eller til lægevagten. Og dermed kan man slippe for at have den dobbeltvisitation, der sker i, at man skal have ventetid i to systemer, siger Bruno Melgaard Jensen.
Ifølge koncerndirektøren i Region Hovedstaden, Svend Hartling, så betyder mødet med en sygeplejerske i første række imidlertid, at lægen kan gå direkte til problemets kerne, fordi de fra start modtager information om medicin, adresser osv. fra sygeplejersken.
Ventetid indenfor målsætning
Allerede på akutberedskabets første dag i går erkendte regionen, at telefonerne var underbemandede. I dag kører ordningen dog som den skal, lyder det fra Region Hovedstaden:
- Allerede fra i går aftes var der faktisk ro på. Der var vi inden for vores mål om, at den maksimale ventetid er under 10 minutter og at 90 procent kommer igennem indenfor tre minutter. Hertil morgen er makstiden helt nede under et minut, siger Svend Hartling.