Når Kvickly på næste mandag stopper med at sælge buræg, er de ikke de første til at træffe den beslutning.
Allerede i 1994 fjernede Irma alle æg fra burhøns fra sine hylder. En beslutning, som kunderne tog godt imod.
- Da vi valgte at stoppe salget af æg fra burhøns oplevede vi ikke en nedgang i salget af æg, og i dag udgør de økologiske æg hele 80 procent af det samlede æg-salg i Irma, forklarer direktør Jesper Uggerhøj i en pressemeddelelse.
Irma har også fjernet foie gras fra hylderne på grund af tvangsfordringen af gæs.
Etik skal kunne betale sig
Ifølge Niels Kornum, der er lektor med speciale i etisk handel på CBS, skal man dog ikke forvente, at en række 'etisk udfordrede' varer pludselig vil forsvinde fra supermarkedernes hylder.
- Det, som butikkerne tænker over, er om en vare betyder meget for deres totale salg. Der skal være balance mellem det, at man introducerer noget nyt, og at det sælger.
Øko-kød sælger ikke godt
Han nævner salget af økologisk kød som et eksempel på en fødevare, der ikke dominerer i køledisken - på trods af, at mange danske og udenlandske svin og kvæg oplever forhold, der også kunne være genstand for kritik i forhold til dyrevelfærd.
- Salget af økologisk svinekød er ikke særlig stort. Så hvis man droppede al andet svinekød, ville man afskære sig fra et stort salg. Til sammenligning står buræg måske for en minimal andel af ægsalget i Kvickly. Og så kan de droppe buræg uden at det generer dem voldsomt, siger Niels Kornum.