Knækket aksel bag rutsjebaneulykke

Det var tilsyneladende en knækket på en vogn i rutsjebanen Cobra i Tivoli Friheden i Århus, der forårsagede ulykken fredag aften, hvor fire unge fik alvorlige brud.

Rutsjebanen Cobra i Tivoli Friheden i Århus bliver nu grundigt undersøgt for at finde årsagen til ulykken i aftes. (Foto: © Claus Haagensen, Scanpix)

Det var muligvis en knækket aksel, som udløste det dramatiske kollaps på rutsjebanen Cobra i Tivoli Friheden i Århus fredag aften.

- Det ser ud som om, at hjulakslen er knækket, men vi kender ikke årsagen, siger pressechef Andras Splidt i Teknologisk Institut.

De beskadigede dele af rutsjebanevognen befinder sig på Teknologisk Institut i Århus, hvor de fra på mandag vil blive undersøgt hurtigst muligt, siger Andras Splidt.

Fire hold teknikere undersøger ulykken

Teknikere fra Teknologisk Institut, der for nylig godkendte rutsjebanen Cobra i Tivoli Friheden i Århus, arbejder nu med at opklare, hvorfor en vogn i aftes knækkede af rutsjebanen og faldt ned.

Opklaringsarbejdet sker i samarbejde med Tivoli Frihedens egne teknikere og politiets teknikere. Også det italienske firma, der har lavet Cobraen, er på vej til Danmark for at undersøge den og blive afhørt af politiet.

Fire unge røg ud i frit fald og fik alvorlige brud på ben og fødder. En fik desuden hjernerystelse. Det skete for øjnene af flere familiemedlemmer.

Tidsplan holdt ikke

De tilskadekomne er to unge kvinder fra Ringkøbing-området om to unge mænd fra Århus-området.

Rutsjebanen skulle oprindeligt have været klar allerede til sæsonåbningen i midten af april. Men på grund af tekniske problemer med at bukke de store rør, der er den bærende del af skinnesystemet, så holdt den italienske leverandør Sac Sartoris tidsplan ikke.

Siden har lakeringen af banen og logistikken mellem Danmark og Italien givet hovedbrud. Oveni købet trak det ud med af lave den nødvendige programmering og test. Først den 25. juni lykkedes det efter utallige udsættelser at få en halvfærdig rutsjebane i drift.

Så sent som fire timer før fredagens ulykke fik rutsjebanen udskiftet flere bolte ved en reparation. Ifølge direktør Henning Olesen er det dog helt uvist i øjeblikket, om det har nogen som helst sammenhæng med ulykken.

G-påvirkning på 4,5

Cobraen Den er lanceret som "Danmarks Vildeste Rutsjebane", fordi passagererne i løbet af de 100 sekunder, som turen varer, vendes rundt tre gange, så man kører med benene op og hovedet ned.

Når det går vildest for sig, udsættes publikum for en såkaldt G-påvirkning på 4,5. Det svarer til, hvad en jagerpilot udsættes for under kampflyvning. Det er samtidig den største G-påvirkning nogensinde i en dansk rutsjebane.

Oplevelsen forstærkes af, at publikum hænger med benene frit svævende, og det kan være årsagen til de kraftige kvæstelser i de tilskadekomnes ben og fødder.

50 personer modtog krisehjælp efter ulykken. Flere havde været med om bord på Cobraen på turen, andre havde været vidne til ulykken fra tæt hold.