Klassestøj ødelægger elevers læring

Mange elever har svært ved at høre, hvad der bliver sagt i timerne. Bedre lokaler kan hjælpe, siger eksperter.

Hver femte elev er så generet af klassestøj, at det går udover læringen (© DR)

Hver dag oplever halvdelen af alle danske skoleelever problemer med larm og støj i klassen, og for cirka hver femte er problemet så stort, at de ikke synes, at der er den ro, som er nødvendig for, at de lærer noget. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Både pædagogiske tiltag, som kan skabe mere ro blandt eleverne, og rent fysiske forandringer som lydabsorberende lofter, kan være med til at give bedre resultater, lyder det i en rapport fra Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM), der udkommer mandag.

Flere elever i klassen

- Det er et stort problem, at så mange har svært ved at høre, hvad der bliver sagt i timen, siger Rasmus Challi, specialkonsulent for fysisk og æstetisk undervisningsmiljø ved DCUM.

- Og problemet er ekstra aktuelt, fordi vi ved, at der mange steder bliver flere elever i hver klasse, hvilket ikke vil mindske støjen.

Kig også på fysiske rammer

Han peger på, at man derfor ikke kun skal se på lærer-elev-forhold, men også på de fysiske rammer på skolerne.

Rapporten omhandler ikke kun larm og støj. 44 procent af eleverne oplever problemer med ventilation eller udluftning, skriver Kristeligt Dagblad.

Per Kjeldsen, skolekonsulent og leder af den pædagogiske tænketank Sophia, har i mange år arbejdet med uro i skolen. Han mener, at der i den offentlige skoledebat er alt for lidt fokus på de problemer med lyd-, lys- eller varmeforholdene, som kan skade elevernes indlæring.

Uopmærksom på lyddæmpning

- Man er blevet mere opmærksom på det ved nybyggerier de seneste 20 år, men når gamle skoler skal renoveres, ser vi desværre alt for ofte, at man ikke er tilstrækkelig opmærksom på for eksempel at lyddæmpe lokalerne, siger Per Kjeldsen

Han siger dog, at samspillet mellem lærere og forældre også er vigtigt.

Rapporten fra DCUM bygger på data om 48.000 danske grundskoleelevers egne oplevelser af indeklima og sammenhæng mellem indeklima og læring.

/ritzau/