Skandaleramt bydel er nu hjemsted for dyre Børsen-malerier

Det kuldsejlede Vinge-projekt er langt fra den arkitektoniske perle, som kommunen slog det op til at være få år tilbage.

På en vindblæst mark lidt uden for Frederikssund finder du Nationalmuseets og Det Kongelige Biblioteks nye topsikrede magasin i bydelen Vinge.

Magasinet sikrer dansk kulturarv mod alt fra brande til tyverier og er på får uger gået fra at være en anonym arbejdsplads for en håndfuld forskere til at blive kendt som Børsen-maleriernes nye hjem.

Ingen ville for få år siden have spået, at kunstværkerne fra Børsen i dag ville skrive det lille byområde i historiebøgerne. Tilbage i 2019 skulle bydelen have haft en plads på landkortet for noget helt andet.

Da visionen om Vinge blev fremlagt i 2016, lød planerne, at byen skulle huse omkring 20.000 indbyggere med en arkitektonisk perle af en S-togstation formet som en skål. Altsammen tegnet af Henning Larsen Architects, der også står bag "bølgerne" i Vejle.

Kommunen kaldte ligefrem Vinge for et bud på fremtidens by. Men sådan gik det ikke.

Alle planer for det storstilede projekt er sidenhen faldet til jorden, og i 2023 boede der omkring 260 personer inden for Vinges byskilte, viser den seneste opgørelse i kommunen.

Det samme kan man sige om S-togstationen, der nu er blevet en standardmodel fra Banedanmark og er langt fra den bymidte i Vinge, som ellers var planlagt. Stationen er i dag en af de danske S-togsstationer, som færrest bruger.

Stort arkitektfirma måtte trække sig

For hvad, der skulle have været Danmarks største byudviklingsmekka, blev pludselig et skoleeksempel på et kuldsejlet projekt, hvor asfalterede veje leder hen til boligkvarterer, hvor grundene stadig står tomme.

Men hvordan kunne det gå så galt?

Svaret er penge, mener designdirektør fra Henning Larsen Architects, Peer Teglgaard Jeppesen, der sammen med arkitekt og vært Ane Cortzen er taget til Vinge i DR-programmet 'Er der en arkitekt til stede?'.

Han ærgrer sig over, at den station, der nu ligger i byen, er milevidt fra den vision, som tegnestuen havde skabt.

- Vi ville have, at stationen var samlingspunktet i området. Her deler toget byen i to. Det er et stort problem. Vores intention var lige det modsatte, siger han i programmet.

Der gik nemlig ikke længe, fra at artiktekterne havde vundet udbuddet om Vinge, til de fik at vide, at pengene var sluppet op i det prestigefyldte projekt.

- På et tidspunkt måtte vi stoppe og sige til dem, at de var nødt til at finde ud af, om de kunne finde flere penge, siger Peer Teglgaard Jeppesen.

Siden er det begrænset, hvad Henning Larsen Architects har hørt fra kommunen.

- Vi har hørt et par småpip, men de har ikke sat os i gang endnu.

Var projektet for urealistisk?

- Nej. Husene omkring stationen er huse, som du kan finde mange andre steder. Det er kun overdækningen ved stationen, der er anderledes. Men er den urealistisk? Nej, det er ikke jordens største spænd, den skal dække.

- Men man kan jo håbe på, at man kan lave den på et tidspunkt, siger designdirektøren.

Sylter egne lokalplaner

Det ser dog ikke ud til, at Henning Larsen Architects skal være alt for tidsoptimistiske omkring, hvornår den ønskede station i Vinge kan blive opført.

Ifølge John Schmidt Andersen (V), der er tidligere borgmester og i dag sidder i Plan- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget i Frederikssund Kommune, har Vinge-projektet lange udsigter.

- Vi får ikke "skålen", som står i lokalplanen, fordi der hverken er penge til eller mulighed for at bygge på den station, som staten har bygget til os, siger John Schmidt Andersen, der var borgmester i perioden 2014-2021, hvor Vinge-projektet blev præsenteret og vedtaget.

I programmet mener han ikke, at Frederikssund Kommune kunne have handlet anderledes.

Den tidligere borgmester forklarer, at kommunen måtte trække sig fra aftalen med investorerne og projektets entreprenør, fordi der var en for stor økonomisk risiko forbundet med Vinge-projektet. I stedet måtte kommunen bede Banedanmark om at bygge en station i området.

- Det ærgrer os grusomt. Fordi vi trak os ud af aftalen, var der ikke penge til at bygge den station, og vi skulle have en station ude ved Vinge. Ellers kom vi aldrig i gang. Her er det staten, der bygger stationen, som er en standardstation, der ligger andre steder i landet, siger han.

Ifølge jeres egen lokalplan skal I lave "skålen". Den er der ikke dispenseret for. Og den plan er fra 2016. Men hvorfor har beboerne ikke fået skål-stationen, siden I har skrevet det ned i en bindende lokalplan?

John Schmidt Andersen (V) sidder i dag i Plan- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget i Frederikssund Kommune, men var borgmester, da Vinge-projektet blev vedtaget og derefter gik i vasken. (© Fra programmet)

- Den må se ud, som den gør nu, og så må vi gå i gang, når der engang er penge i kommunekassen. Men det kommer aldrig til at ligne den oprindelige plan, siger John Schmidt Andersen.

Men I har jo ikke dispenseret for stationen i jeres lokalplan?

- Vi kunne jo ikke få staten til at bygge det der. Det havde de jo ikke penge til. Vi har fået det, staten ville give os, og ikke mere.

Så staten kan til enhver tid gå ind og trumfe jeres lokalplan?

- Nu bliver det for teknisk, så det kan jeg ikke svare på. Nu har vi fået bygget en station.

Tænker du, at I var for ambitiøse?

- Jeg håber stadig på, at vi kan få lagt den plan, vi gerne vil lægge, lyder det fra tidligere borgmester John Schmidt Andersen.

Tag med tv-vært Ane Cortzen på jagt efter beboere i Vinge. Noget, der viser sig at være en vanskelig opgave. Det er i programmet 'Er der en arkitekt til stede', som du kan se på DRTV.

Er der en arkitekt til stede?