Kæmpe pres at skulle være innovativ – for hvordan er man det?

Begreber som ”vækst”, ”bæredygtighed” og ”innovation” bliver brugt i flæng, i erhvervslivet og i kreative miljøer, og er endt som nogle lidt ”fluffy” modebegreber.

(Foto: © Linh Le, DR)

Begreber som ”vækst”, ”bæredygtighed” og ”innovation” bliver brugt i flæng, i erhvervslivet og i kreative miljøer, og er endt som nogle lidt ”fluffy” modebegreber.

Nu vil et hold elever på Ry Højskole i samarbejde med Apropos på P1 prøve at definere betydningen af de mest brugte og misbrugte begreber i tiden.

Presset til at være innovativ og bæredygtig

Eleverne på Ry Højskole er blandt de mange unge, som er flasket op med, at skulle være innovative. Et begreb, som de er godt trætte af.

- Jeg har mistet forholdet til det ord, fordi jeg har hørt det så mange gange. Innovation er for mig noget, som politikere siger i deres store taler. Det er noget, min gymnasielærer sagde. Det er noget, min rektor sagde. Det er noget, man hele tiden får hældt ned over sig. Du skal gerne være innovativ, så du kan bidrage til Danmark. Og jeg er rigtig træt af det ord, siger Clara Lyngholm, der er elev på Ry Højskole.

Eleverne oplever det, som et kæmpe pres fra alle sider om, at de skal være innovative. Problemet er bare, at de ikke helt ved, hvordan de skal være innovative.

Hænger ud af halsen

Udover ord som innovation, er et ord som bæredygtig, ifølge de unge, blevet tyndslidt af forældre-generationen. Og hvad ligger der overhovedet i ordet.

Hvordan og hvornår er du bæredygtig? Er du bæredygtig, hvis du husker at slukke for lyset? Og ligger ansvaret på den enkelte at være bæredygtig eller hos de store firmaer?

- For min generation er ordene en moderne tænkning af den måde, vi indretter os på. Men ordene hænger eleverne langt ud ad halsen, siger forstander på Ry Højskole, Ole Toftdahl.

Elevernes samarbejde med P1

Eleverne på Ry Højskole, der skal være med til at definere tidens modeord, har alle valgt at følge faget retorik. Eleverne definerer i løbet af sommerens Apropos på P1, hvad de mener de luftige begreber betyder.

- Det talte sprog og ordenes betydning er væsentligt i vores måde at arbejde med faget retorik på. For eleverne er det rigtigt spændende, at skulle formulere sig i et radioprogram, om begrebers betydning. Og de fik afklaret, hvad ordene betyder, siger Ole Toftdahl.