Kæmpe byggeri af ny marina og boliger bliver forsinket igen-igen

Efter ni års arbejde mangler Kolding Kommune stadig alle tilladelser til ny marina og 350 boliger i vandkanten.

Marina City er et projekt med ny marina og 350 boliger på sydsiden af Kolding Fjord. Projektet koster cirka 500 millioner kroner, men ni år efter det blev præsenteret, er de synlige resultater få. I år er en ny rampe til trailerbåde færdig og et dige, der skal sikre mod højt vand, er ved at blive etableret, men alle tilladelser til boliger og marina mangler stadig. (Foto: © Søren Rahbek/DR)

Drømmene var store, da Kolding Kommune i 2015 præsenterede planerne for en ny marina med plads til 1.000 både og en ny lille bydel, Marina City, med 350 boliger i vandkanten på sydsiden af Kolding Fjord.

Men siden er projektet løbet ind i den ene forsinkelse efter den anden, og tidsplanen for en ny marina og boliger er skubbet igen og igen.

Både naboer til projektet og virksomheder på erhvervshavnen har klaget over planerne, og status efter ni års planlægning er, at ingen af de tilladelser, der skal til for at realisere projektet er på plads.

Og planlægningen kommer også til at fejre 10 års fødselsdag, før tre nye lokalplaner er på plads om et år til halvandet.

Det fik politikerne i Økonomiudvalget besked om for nylig.

Den nye forsinkelse ærgrer politikerne i Kolding Byråd, og den ripper op i en debat om, hvad der er vigtigst for kommunen: At få nye boliger i vandkanten eller at bevare en aktiv erhvervshavn? Og om der er plads til begge dele?

Og med den nye forsinkelse er der udsigt til, at de nye lokalplaner skal vedtages lige op til næste kommunalvalg i november næste år.

Rigtigt - ikke hurtigt

Borgmester Knud Erik Langhoff (K) tager den nye forsinkelse med ophøjet ro:

- For mig er det ikke vigtigt, at det går hurtigt. For mig er det vigtigt, at det bliver gjort rigtigt, og at det bliver gjort sådan, at der er tilfredshed hele vejen rundt, siger borgmesteren.

Men en aktindsigt i et notat som kommunen i dette forår sendte til Kystdirektoratet viser, at det er svært at få enderne til at nå sammen.

I notatet skriver kommunen, at det vil tage en længere årrække at realisere hele projektet.

Blandt andet fordi "det har vist sig vanskeligt at sikre de kommende miljøfølsomme anvendelser i Marina City (boliger og husbåde) mod miljøbelastning fra havnevirksomheder. Det er dog fortsat intentionen, at disse delelementer realiseres om nogle år, så snart situationen på erhvervshavnen tillader det", står der i notatet.

- Det kan man godt blive bekymret over, men det vil der blive fundet en løsning på, siger borgmesteren.

Gammelt sår

Men netop den løsning ripper op i et gammelt sår i Kolding.

Nemlig forholdet mellem by og havn, og hvad der er vigtigst: Nye boliger på havnen eller havnens virksomheder.

I november 2018 vedtog byrådet at lukke erhvervshavnen i løbet af 25 år, men et år senere blev det forlig brudt. I stedet blev der indgået en fredsaftale, hvor boligområder og erhvervshavn skulle udvikles sammen.

Men kommunens notat viser, at det ikke er let, siger De Radikales Merete Due Paarup.

- Det viser bare, hvor svært det er at få de to ting til at gå hånd i hånd. Vi har hele tiden gerne villet have boligudvikling på hele havnen.

For De Radikale er ikke i tvivl om, at der er langt større værdi i at bygge boliger frem for at bevare erhvervshavnen, og hvis der ikke kan findes en løsning med boliger i Marina City, er De Radikale klar til at skrotte den fredsaftale, der blev indgået mellem erhvervshavn og byrådet.

- Hvis det nu viser sig, at vi ikke kan udvikle på Marina City, og hvis det viser sig, at vi ikke kan udvikle Kolding inderhavn, så er vi nødt til at genbesøge den aftale, siger partiets gruppeformand Merete Due Paarup.

Boliger skal ikke fortænge havn

Men det er Socialdemokratiet, der også sidder på formandsposten i Kolding Erhvervshavn, slet ikke klar til.

Det siger viceborgmester og havneforformand Birgitte Munk Grunnet.

For boliger skal ikke fortrænge havnens virksomheder.

- Den havneaktivitet, der er der, skal jo bare fortsætte, sådan er det med havneloven, så må de indrette sig efter det.

- Når man bygger på Marina City, så går jeg ud fra, at den afstand er lagt, så man kan overholde miljøreglerne, siger Birgitte Munk Grunnet.

Sammen med SF var det netop De Radikale og Socialdemokratiet, der banede vejen for, at De Konservative i 2021 fik borgmester-posten i Kolding, men i havnespørgsmålet står de to partier altså på hver sin position.

Men borgmester Knud Erik Langhoff er sikker på, at det er muligt både at få boliger og bevare en aktiv erhvervshavn.

- Koldt vand i blodet. Jeg er sikker på, at vi bliver godt tilfredse, når der står en Marina City derude, siger borgmesteren.