To skibe er nu begyndt på at lede efter containere i bunden af Skagerak.
42 af de 46 containere, som et Mærsk-containerskib har tabt under stormen Pia, er nemlig fortsat ikke fundet, fordi de ikke er drevet i land af sig selv.
De ligger dermed med al sandsynlighed på havets bund, lyder vurderingen.
- Vi har hyret to specialfartøjer med avanceret udstyr til eftersøgning under havoverfladen, siger Kristian Brauner, der er flådeoperationschef i Mærsk, i et skriftligt svar.
- De ankom efter planen til området starten af ugen, men kunne på grund af stormvejret først påbegynde søgningen efter containere på havbunden i går eftermiddag.
Det drejer sig om skibet 'Sima', der i går drog ud fra Hirtshals havn, og som nu finkæmmer farvandet i præcise riller, som når man slår græs.
Fartøjet har været på havet lige siden og scanner området, hvor ulykken skete, lyder det fra Mærsk.
Skibet bruger sonar, der kan registrere containere på havbunden.
Det samme gælder det andet skib, 'Friendship', der befinder sig inde i selve Jammerbugten, tættere på kysten. Fartøjet har de samme egenskaber som det andet fartøj, men det afsøger et område, der kan være til gavn for de fiskere, der ikke drømmer om at få en container i garnet.
Det afsøger nemlig havbunden i et område tættere på kysten, hvor lokale fiskeskibe er aktive, siger flådeoperationschefen.
Lang vej endnu
Det er ikke ligetil at finde containere spredt over et stort havområde.
I hvert fald tager det lang tid at få hele arealet afsøgt, lyder det fra Mærsk.
- Vi forventer, at det vil tage omkring to uger at scanne området omkring ulykkesstedet. Scanning af området, hvor der fiskes er større og vil tage endnu længere tid, siger Mærsks Kristian Brauner.
Siden skal containerne så bjærges, og det er det, der kommer til at tage flest arbejdstimer. Den opgave kan dog ikke udføres af de to skibe, der er ude at lokalisere containerne.
- Det er en opgave, som vil kunne tage måneder, siger han.
Mærsk har fået eksterne eksperter til at foretage beregninger baseret på vind- og bølgemønstre samt havstrømme. Konklusionen har her været, at flydende containere med "meget høj sandsynlighed" ville være skyllet ind på kysten allerede i løbet af de første døgn efter ulykken.
- Derfor hjemkaldte vi 31. december det bjærgningsfartøj, Assister, vi havde indsat til at overvåge området for flydende containere, siger Kristian Brauner.