Hver tredje læge: Ledelsen lytter ikke til vores bekymring for patienterne

Hver tredje læge og sygeplejerske føler ikke, at ledelsen lytter, hvis de siger, at de er bekymrede for patientsikkerheden.

Når sygeplejersker og læger går til deres leder og fortæller, at de er bekymrede for patienters sikkerhed, føler en tredjedel af dem ikke, at ledelsen tager dem alvorligt, viser rundspørge. (© Colourbox)

Sygeplejersker og læger føler sig så stressede, at de er nervøse for, om det går ud over patientsikkerheden.

Det viser en rundspørge, som DR Nyheder har lavet i samarbejde med Yngre Læger og Dansk Sygeplejeråd.

Ifølge rundspørgen har over 80 procent af lægerne og sygeplejersken vendt problemet med deres ledere, men en tredjedel af dem føler ikke, at ledelsen tager deres bekymring alvorligt.

Ikke onde mennesker

- Det er alvorligt, for når man først siger, at man er bekymret for patienternes sikkerhed, bør ledelsen altså lytte, siger Grete Christensen, der er formand for Dansk Sygeplejeråd.

- Men det er jo ikke fordi ledelsen er onde mennesker - de er også presset på tid, forklarer hun.

Og hos foreningen for Yngre Læger er formand Lisbeth Lintz bekymret for tallene.

- Det er sørgeligt, hvis ledelsen ikke tager problemerne alvorligt, fordi det gang på gang viser sig, at det efterfølgende giver bagslag. For problemerne udvikler sig bare og bliver værre, siger hun.

Dialogen mangler

Hun er dog ikke overrasket over tallene, siger hun.

- Det viser jo også, at ledelsen føler sig presset, men det er en meget stor udfordring, som skal løses.

Hos Dansk Sygeplejeråd efterlyser Grete Christensen bedre kommunikation fra ledelsens side.

- Det er et tal, som fortæller, at der er brug for mere dialog, og der er brug for mere snak med medarbejderne om, hvad de er for en kvalitet, de skal levere, siger hun.

Danske Regioner: Vil vil tage det op

Danske Regioner vil nu tage problemet op med de forskellige ledere i sundhedsvæsnet, lyder det fra formand for sundhedsudvalget Ulla Astman.

- Det her skal lederne tage alvorligt, og ledelsen har et meget stort ansvar for kvalitet og patientsikkerhed, siger hun og fortsætter:

- Vi vil klæde dem bedre på til det. Tirsdag har vi faktisk en konference omkring ledelse og kvalitetsforbedringer, og der er fuldt hus til en konterende, hvilket jo vidner om en interesse, siger Ulla Astman.