Det er småt med tålmodighed med it-grej. Over halvdelen har råbt ad eller slået computeren, banket musen eller på anden måde teet sig tosset, når computeren hænger. Det viser en ny undersøgelse, som Intel står bag.
Her har man undersøgt 'timeglas-syndromet', som det er døbt af firmaet, og resultatet er tankevækkende. 51 procent af de adspurgte amerikanere svarede, at de havde reageret på en måde, der var uvant for deres personlighed, når der var uønsket ventetid fra it-udstyret.
Ventetid er det værste
Lunten bliver kortere og kortere i dagens teknologi-fyldte samfund. Er der ikke en reaktion med det samme fra mobiltelefon og computer, bliver mange nu så stressede, at de reagerer voldsomt, skriver Ingeniøren.
Så når en godt tilsandet installation af Windows XP skal bruge et halvt minut på at lukke en proces, eller en hjemmeside går kold midt i bestillingen af billetter til en Metallica-koncert, tyr mange til vold mod udstyret.
Råb og vold
En ud af syv har hamret på deres computer-mus, mens en ud af otte har slået computer og skærm. Topscoreren var råb og bandeord - der nok er mere kontroversielt i en amerikansk kontekst end i Danmark - som knap hver tredje havde reageret med.
Undersøgelsen er baseret på 2.100 svar på et internetspørgeskema og lever ikke op til videnskabelige krav om en repræsentativt udvalgt gruppe, oplyser Intel. Tilgengæld lover firmaet, at det vil forsøge at gøre ventetiden ved skærmen kortere.