Omkring 370 danskere har det seneste halve år søgt hjælp hos en nyoprettet hotline, fordi de har været udsat for identitetstyveri.
Derudover har hotlinen fået omkring 2.000 opkald fra borgere, der har haft mistanke om identitetstyveri eller har ønsket råd til forebyggelse.
Det viser en opgørelse af hotlinens første halve år, som Digitaliseringsstyrelsen har lavet.
- Det er rigtig vigtigt, at vi har fået lavet den her hotline, fordi tallene viser, at der er et problem, siger finansminister Nicolai Wammen (S).
Finansministeren besluttede at etablere hjælpelinjen i juni 2021, efter DR gennem længere tid havde afdækket årelang svindel med NemID og NemKonto.
9.000 anmeldelser om NemID-svindel på et år
Det er ikke kun hos myndighedernes nye hotline, at ofrene for NemID-svindel søger hjælp. De nyeste tal fra Rigspolitiet viser, at antallet af anmeldelser om NemID-misbrug og forsøg på det, er steget markant fra omkring 3.000 i 2017 til over 9.000 i 2020.
- Jeg tror, at rigtig mange mennesker er i tvivl om, hvad de skal gøre, når de er blevet svindlet digitalt. Og der er der nu et sted, hvor man kan henvende sig og få råd og vejledning. Og det viser sig jo, at der desværre har været et stort behov for det, siger finansminister Nicolai Wammen.
Forbrugerrådet: Endelig træder myndighederne i karakter
Forbrugerrådets chefjurist mener det er på høje tid, at myndighederne tager ansvar for at hjælpe ofre for svindel med offentlige systemer.
- Vi har længe efterspurgt, at myndighederne trådte i karakter i forhold til NemID. Der gik noget tid, fordi alle troede, at NemID var sikker. Men det har det jo vist sig ikke at være. Og derfor er det jo godt, at myndighederne langt om længe reagerer, siger Anette Høyrup, der er chefjurist i Forbrugerrådet Tænk.
Hun forudser, at problemerne med id-tyveri vil fortsætte i fremtiden.
- Nu får vi MitID. Og der forventer vi jo, at sikkerheden er højere. Men vi skal bare huske på, at de it-kriminelle hele tiden er et skrift foran. Så når vi strammer op på vores sikkerhed, så ændrer de metoder, siger Anette Høyrup.
Hotlinen for identitetstyveri er en af flere tiltag, regeringen har taget for at komme problemerne med NemID-svindel til livs.
I går kom det frem, at regeringen også vil lave en kompensationsordning til ofre for NemKonto-svindel. Den skal sikre, at folk der har mistet folkepension eller andre ydelser, fordi svindlere har ændret offerets NemKonto, kan få genudbetalt pengene.
Flere partier fra begge sider af Folketinget har allerede udtrykt støtte til forslaget.