Personalet på flere af Region Hovedstadens 11 akutmodtagelser har mistet overblikket over ventetiderne, skriver Politiken.
Årsagen er det nye it-system Sundhedsplatformen, fastslår en række sygehuse og regionen selv.
Britt Holmgaard, oversygeplejerske for tre akutafdelinger på Nordsjællands Hospitaler, kalder det en uholdbar løsning, at man ikke kan trække data på, hvornår der kommer flest patienter, så der kan sættes flere på arbejde der.
Hovedstadens målsætning er, at 95 procent af de mindst syge patienter skal tilses inden for fire timer efter ankomst.
Siden Sundhedsplatformen blev indført sidste år på de første hospitaler, har hverken regionen eller sygehusene kunnet opgøre ventetider. Systemet er siden blevet indført på alle hospitaler i regionen.
Tidligere kunne man trykke på nogle få knapper, og så dukkede der et fuldt overblik op. Det viste, hvor mange patienter der havde været på akutmodtagelsen, og i hvilke tidsrum eller dage, der havde været pres på.
Seks ud af ti af regionens akutmodtagelser vurderer i en rundspørge, at ventetiden er længere på grund af Sundhedsplatformen.
Regionsdirektør Hjalte Aaberg kalder det en 'overgangsudfordring', regionen befinder sig i. Han erkender, at det er en dum situation, der skal løses 'rigtig, rigtig hurtigt'.
/ritzau/