Heunicke: Møde med tyskere kan afgøre Femern-skæbne

Femern-forbindelsen kan kuldsejle, hvis ikke en række forhindringer bliver ryddet af vejen, fortæller transportminister inden krisemøde i Tyskland.

Magnus Heunicke skal hive de gode argumenter frem til sit krisemøde med sin tyske transportminister-kollega i dag. Ellers kan byggeriet af Femern-forbindelsen risikere at strande, indrømmer han. (Foto: © Jens Nørgaard Larsen, Scanpix)

Om få timer ved vi måske, om der kommer en Femern-forbindelse mellem Danmark og Tyskland, eller om projektet strander i flere år.

Lige nu sidder transportminister Magnus Heunicke i krisemøde med sin tyske transportminister-kollega i Berlin.

Målet er at sikre, at det danske byggeri kan sættes i gang som planlagt eller måske ligefrem overtale tyskerne til at fremrykke investeringer i en jernbanelinje fra tunnelens munding og ind i Tyskland.

Men mødet kan også ende med, at projektet må udskydes endnu mere, simpelthen fordi den tyske regering ikke anser projektet som vigtigt nok.

- Det er et afgørende møde og en afgørende fase for Femern-byggeriet. Fra dansk side skal vi have tyskerne om bord, siger Magnus Heunicke.

Tyskere vil bygge tre år for sent

For få dage siden stod det klart, at Femern-forbindelsen bliver mere end 2,2 milliarder kroner dyrere end beregnet. Samtidig er projektet allerede blevet udsat med flere år.

Dertil kommer altså en kamp med den tyske regering for at løfte deres del af opgaven.

- Tyskerne har skrevet under på en traktat med Danmark, og den gælder stadig. Så på den måde har landene en aftale, siger Magnus Heunicke.

- Men der er nogle forudsætninger, der skal gå op. Prisen skal være rigtig, der skal investeres fra EU og så skal tyskerne investere i deres jernbane. Og det er præcis det, der er på dagsordenen i dag, siger han.

På samme måde som Storebæltsbroen og Øresundsbroen skal Femern-forbindelsen finanseres af brugerbetaling, men det kræver, at infrastrukturen til og fra tunnelen er i orden. Og det er der, at den tyske forsinkelse af jernbaneforbindelsen kan gå hen og koste Femern-projektet dyrt.

Lige nu nægter tyskerne nemlig at bygge jernbanen hurtigt, så den står klar til 2021, hvor Femern-forbindelsen skal åbne. I stedet vil de først være færdige i 2024 - tre år senere.

- Der er en række usikkerheder, som skal eliminineres. Og det kan vi ikke klare fra dansk side. Der skal vi have tyskerne med, siger ministeren.

Den danske stat står for alle udgifter til etablering og byggeri af Femern-forbindelsen. Men det er tyskerne, der skal sørge for, at trafikken kan komme væk fra tunnelen:

Her er det en grafik over konstruktionen på Puttgarden-siden. (© Femern A/S)

Flere ting kan gå galt

I forvejen mangler Femern-forbindelsen at få tilkendt EU-støtte, som er afgørende for, om byggeriet bliver til noget eller ej.

Oveni den tyske usikkerhed står Femern-projektet også med en uforudset ekstraregning for selve byggeriet, der nu ser ud til at blive væsentligt dyrere end beregnet - hvis altså ikke det lykkes at presse entreprenørernes samlede pris ned.

- Vi må være ærlige og sige, at der er nogle usikkerheder. Prisen på byggeriet er for høj, vi har ikke EU-støtten i hus endnu, og den tyske miljøgodkendelse og de tyske investeringer er heller ikke på plads.

Minister: Kan leve med flere forsinkelser

Alt dette kan samlet betyde, at Femern-forbindelsen må udsættes mere end de to år, som byggeriet i forvejen er forsinket. Ellers kan det vise sig umuligt at få alle ender til at mødes, mener ministeren.

- Hvis det betyder, at der kommer en forsinkelse, så er vi klar til at acceptere det. Så kan det også være, at det bliver mere synkront med de tyske investeringer, så projektet bliver mere realistisk, siger Magnus Heunicke.

- Hvis vi får prisen på byggeriet ned og vi får vores EU-støtte, så vi kan åbne det hele samtidig. Det ville være det allerbedste.

Omvendt så kan alle de forskellige usikkerheder gøre, at byggeriet kan kuldsejle og slet ikke bliver sat i gang, indrømmer ministeren.

- Hvis det ikke lykkes at få støtte fra EU, hvis den tyske proces går i hårdknude og hvis priserne fortsat er for høje, så er det ikke realistisk at gå videre, siger han.

- Men min og regeringens vurdering er, at det er realistisk.