Hellere Facebook end nyheder

Vi bruger nu mere tid på sociale netværk som datingsider og Facebook, end vi bruger på at finde nyheder og analyser på nettet, viser en ny undersøgelse fra DR Medieforskning. Mail og søgninger er dog mest populære.

Datingsider og for eksempel Facebook er mere populære blandt os danskere end nyheder. Dog er mail og søgninger det mest populære. (© Scanpix)

Danskerne tilbringer nu mere tid på internettet på sider med sociale netværk, dating og brugergeneret indhold, end de opholder sig på store mediesites med nyheder og baggrund.

Det viser en analyse af danskernes tidsforbrug på nettets forskellige indholdstyper, som DR Medieforskning har lavet.

Analysen er lavet på baggrund af tal fra Foreningen af Danske Interaktive Medier og Gemius Danmark, der står for målingerne af trafikken på nettet, og den indgår i publikationen 'Medieudviklingen 2008-2009', som DR Medieforskning netop har udgivet.

Dating og Facebook

Når danskerne er på nettet, er det kun 15 procent - eller knap en sjettedel af tiden, de tilbringer på mediesites som for eksempel dr.dk, tv2.dk eller de store danske avisers hjemmesider.

Derimod tilbringer de 17 procent af tiden på sider med sociale netværk, dating og brugergenereret indhold. Her taler vi for eksempel om sider som Facebook, Google, Youtube og MSN.

Mails og søgninger er mest populære

Den største del af tiden ved computeren - næsten en tredjedel - tilbringer danskerne med mails, søgning og portaler som for eksempel MSN, Google og Jubii, mens shopping tager omkring ni procent af tiden ved computerskærmen.

- 2008 var et år i bevægelse, men det var også et år, der viste, at internettet er ved at blive et modent medie, og kigger man på brugerudviklingen på de 20 største danske sites, har der hverken været nævneværdig vækst i antallet af brugere eller i antallet af besøg, forklarer medieforsker Carsten Andreasen fra DR Medieforskning.

Men mens top 20 blandt de danske hjemmesider var ganske stabil, er der en hel bestemt type netsteder, der voksede markant i 2008.

Og det var de amerikanske sites - anført af netop Facebook, Google, Youtube og MSN - og godt nok i danskversionerede udgaver, fordi store engelsksprogede sites ikke har en chance for at blive rigtigt store i Danmark. Men når det gælder markedsføring og persondatalovgivning opererer de efter amerikansk lovgivning.

Facebook steget med 404 procent

Fra marts til oktober 2008 er alle danskernes (over 15 år) tidsforbrug på Facebook for eksempel steget med 404 procent, mens tidsforbruget på Youtube og Google i samme periode voksede med henholdsvis 58 og 44 procent.

Derimod viser DR Medieforsknings analyse, at de syv største danske nyhedssites stort set ikke har hentet nye brugere. Samlet set har de oplevet en brugervækst på under en procent i 2008 i forhold til 2007.

- Med ni ud af 10 danskere online i dag, er det store brugervækstpotentiale, der kendetegnede internettet for får år siden, stort set væk. Og det er formentlig en vigtig grund til, at der ikke er kommet mange nye nyhedsbrugere, siger Carsten Andreasen.