Haxi-chauffør: Jeg er ingen pirattaxi

De første danske chauffører er dukket op på samkørselstjenesten Haxi. DR tog en tur med en af chaufførerne.

Mikkel Andersen tilbyder lift på samkørselstjenesten Haxi, der er ved at etablere sig i Danmark. (Foto: © Nicolas Stig Nielsen- DR.)

Klokken er lidt over fem om eftermiddagen, da jeg åbner Haxi-appen på telefonen: 2 Haxi'er i nærheden, står der med store, fede bogstaver på den første side, der møder mig på tjenesten.

Navnene på de potentielle chauffører, der kan køre mig fra DR Byen på Amager til Københavns Lufthavn, Kastrup, står der også. Jeg trykker på den første, og bliver mødt med oplysninger om hans eller hendes erfaring som chauffør, telefonnummeret, og hvor langt vi er fra hinanden.

Den første bruger på Haxi har ikke tid. Han er i gang med en anden tur til Roskilde Festival, forklarer han i en besked. Heller ikke den næste chauffør har tid. Hun er også i gang med en tur til festivalen og holder i en kilometerlang kø på motorvejen, skriver hun tilbage i en sms-besked på min forespørgsel om den korte tur.

100 kroner for en tur til lufthavnen

Tredje gang er lykkens gang. Det er muligvis en udslidt kliche, men også rammende for mit held på tjenesten, for Mikkel Andersen skriver, at han tager syv kroner per kilometer, og han vil gerne tage turen.

På hans profil kan jeg se, han har to biler at vælge mellem, og så kører han med egne ord "bare dauda (derudaf, red.)".

Mikkel Andersen holder foran DR Byen i sin 16 år gamle, blå Audi A6. Forinden har jeg spurgt, hvad han skal have for den knap syv kilometer lange tur fra DR Byen til lufthavnen.

- Jamen er det ikke omkring en 100-kroneseddel, svarede han, og jeg slog til.

Halvanden time efter min besked til Mikkel Andersen, sidder vi i hans bil, mens DR-segmenterne fra mediebyen forsvinder i bagruden. Han forklarer, at jeg er en af de allerførste ture, han kører gennem Haxi. Men brugerne er begyndt at komme, og tidligere i dag var der en anden bruger, der ville have et lift til Roskilde Festivalen.

Taxiråd: Det er en pirattaxi

- Jeg har ikke noget mod at have folk med i bilen, og hvis jeg alligevel kører lange ture, hvorfor så ikke samle nogen op på vejen, svarer Mikkel Andersen på mit spørgsmål om, hvorfor han har valgt at oprette sig som chauffør på den nye tjeneste.

Et kvarter senere svinger Mikkels Audi ind på holdepladsen foran terminal 2 i lufthavnen. Vi har lige tilbagelagt knap syv kilometer i hans bil, og ifølge Dansk Taxi Råd er der tale om en tur i en pirattaxa.

- Der er tale om taxikørsel, og så bryder han loven, for jeg går ud fra, han ikke har en tilladelse. Det er det, som vi i daglig tale kalder pirattaxikørsel, siger direktør i rådet, Trine Wollenberg.

Jeg forholder påstanden for Mikkel Andersen, men han afviser, at han tjener penge på at tage 100 kroner for turen.

- Det er det sgu ikke. Det er for at dele benzinen. Og hvis du ikke er tilfreds med kørslen, så skal du ikke betale. Det er fordi, at jeg har en udgift ved at køre ud til dig, forklarer han.

Haxi: Vi har vores udfordringer

Men en aftale er en aftale. Jeg stikker Mikkel Andersen 100 kroner, siger tak for turen, og træder ud på fortovet foran terminal 2. Her prajer jeg en taxi. Altså en af dem med tilladelse, taximeter og skilt på taget. Vi kører samme vej tilbage, og 15 minutter senere holder vi foran DR Byen. Taximetret viser 155 kroner.

Hos Haxi erkender stifteren Aleksander Sønder, at min tur til lufthavnen muligvis har været ulovlig.

- Jeg ved ikke, hvordan det er foregået, men det lyder det til, det muligvis kan være, siger Aleksander Sønder.

Men er I som platform så ikke med til at formidle ulovlige ture?

- Nej, det synes jeg ikke, for vi anbefaler, man bruger det på en lovlig måde. Du kan jo også bruge Facebook, Twitter og Whatsapp, og det gør folk allerede til det her (samkørsel, red.). Vi har selvfølgelig en interesse i at gøre det her fuldt lovligt for vores brugere, og det arbejder vi hen imod. Vi er en nystartet virksomhed, og der er selvfølgelig nogle udfordringer, siger Aleksander Sønder