Google om private data: Vi skal være vores ansvar voksent

Virksomheder, som Google, ligger inde med enorme mængder data om deres brugere.

I Googles Betjeningspanel kan brugerne se, hvilken data virksomheden gemmer om dem. Det er alt fra billeder, til kontaktpersoner, lokationshistorik og køb i Google Play. (Foto: © EPA/Boris Roessler)

Google er en af de organisationer, der ved allermest om os - deres brugere.

De kan nemlig følge din fysiske færden, huske dine søgninger og se, hvornår på døgnet du er mest aktiv.

Googles talsperson i Danmark Christine Sørensen erkender, at virksomheden ligger inde med meget personlige informationer om de enkelte brugere. Derfor er det også vigtigt, at Google er sit ansvar bevidst, siger hun.

- Man skal kunne stole på, at vi ikke bruger de data til alt muligt skummelt, forklarer hun.

- Vi ville ikke være særlig meget værd, hvis først folk ikke kunne stole på os. Hvis vi misbrugte den tillid, det er at have sin mail, sine dokumenter eller søgehistorik opbevaret, ville man ikke bruge os.

Marketingschefens våde drøm

De personlige data, som Google, Facebook, Instagram eller bare internetudbyderen har om den enkelte bruger kan være meget værd.

Det forklarer lektor ved Institut for Æstetik og Kommunikation - Informationsvidenskab på Aarhus Universitet og overvågningsekspert, Peter Lauritsen.

- Det er marketingschefens våde drøm. De ved rigtig meget om os, fordi vi bruger deres tjenester. Derfor ved de, hvor vi bevæger os hen. Det kan de bruge til at sælge os produkter, og de kan også bruge det til at målrette annoncer, så de rammer lige præcis os, forklarer han.

Mindsker spam

Ifølge Christine Sørensen er det dybe kendskab til os som brugere ikke kun noget, der kan komme kommercielle interesser til gode.

For brugeren er der også en gevinst, mener hun.

- Jeg vil da gerne have det at vide, hvis det er noget, der er relevant for mig, men jeg gider ikke have alt muligt spam. Det er det, man kan gøre med internettet i dag.

Vær kritisk

Selvom oplysninger om vores person findes alle mulige steder og hos massevis af forskellige organisationer og virksomheder, er det ikke noget, der går ud over nattesøvnen for Peter Lauritsen.

- Det gælder om at forstå, at de her informationer er derude og kan bruges til noget. Det synes jeg ikke, at man skal blive paranoid over, men jeg synes heller ikke, man skal være naiv. Det gælder om at finde en position i midten og være halvkritisk, forklarer han.

Den holdning deles af Christine Sørensen hos Google. Ifølge hende er det også vigtigt, at brugerne selv har mulighed for at styre deres oplysninger.

- Man skal kunne se sin søgehistorik og kunne gå ind og slette nogle ting fra den - eller det hele, hvis det er det, man vil. Man skal kunne vælge, om man vil slå sin GPS fra eller til. Man skal kunne træffe den slags valg med sig selv, siger hun.

Vil du se og påvirke, hvilke informationer Google har og gemmer om dig, kan du logge på det såkaldte Betjeningspanel ligesom 10 millioner andre brugere gør hver uge.