Når Tour de France i 2021 kører tre etaper på danske veje, skal franske gendarmer bevogte feltet af cykelryttere og køretøjer.
Det er et kontraktligt krav fra den franske virksomhed Amaury Sports Organisation (A.S.O.), der ejer cykelløbet Tour de France og som har givet tilladelse til, at løbsstarten - den såkaldte ‘grand depárt’ - kan foregå i Danmark.
Det fremgår af en aktindsigt fra Erhvervsministeriet, som DR Nyheder har modtaget.
- For så vidt angår Justitsministeriet er det blandt andet afgørende, at politiet er indforstået med, at A.S.O. medbringer fransk politi, som skal eskortere cykelrytterne, skriver Erhvervsministeriet i en fortrolig orientering til Justitsministeriets kontorchef.
Problem for retssikkerheden
Sidst i februar blev det offentliggjort, at Tour de France i 2021 indledes med en enkeltstart i København samt to efterfølgende etaper, hvor feltet blandt andet skal køre over Storebæltsbroen. Bag den danske grand depárt står Erhvervsministeriet samt en række kommuner, regioner og organisationer.
Kravet om franske betjente, der skal arbejde på dansk grund, vækker bekymring hos Radikale Venstre, der nu beder justitsminister Nick Hækkerup (S) redegøre for, hvem der dækker udgifterne, og hvilke beføjelser de franske betjente får.
Blandt andet om de må benytte våben som eksempelvis de pebersprays, som franske gendarmer brugte mod demonstranter foran tour-feltet i 2018.
- Jeg synes, det er problematisk hvad angår retssikkerheden. Hvis de franske betjente ikke er orienteret om dansk lovgivning, kan det godt gå hen og blive et problem, siger retsordfører Kristian Hegaard (R).
- Det er ikke tilfældigt, at danske betjente eskorterer kortegen, når selv den amerikanske præsident er på besøg: Det er fordi, de kender lovgivningen. Det kan godt ske, at Tour de France er nationalklenodie i Frankrig, og jeg glæder mig som stor Tour-fan til starten i Danmark, men vores retssikkerhed er et større klenodie, konstaterer retsordføreren.
Politiforbund: Vi føler os ikke fundet for lette
Ifølge Politiforbundets formand er det ganske usædvanligt, at betjente fra fremmede nationer skal stå for eskortekørsel på dansk grund.
- Jeg forstår godt, hvis man som borger synes, det er underligt, hvis man får en henstilling fra en fransk betjent. Men det vigtige for os er, at det bliver under dansk politis ledelse. Jeg forestiller mig, at det bliver i forbindelse med kørsel i feltet, som kræver en vis rutine og et øje på hver finger, siger Claus Oxfeldt, der forudser, at danske politibetjente også skal deltage i eskorten.
- Det er ikke sådan, at vores medlemmer føler sig fundet for lette til opgaven, eller at franske betjente fratager dem arbejdsopgaver, siger Claus Oxfeldt.
Tavshed fra myndigheder
Justitsministeriet, der ifølge aktindsigtspapirerne har godkendt aftalen, har ingen kommentarer, men henviser til Rigspolitiet. Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra Rigspolitiet.
Planlægningen og driften af den danske tour-start bliver organiseret af et interessentskab. Her forklarer den administrerende direktør, at fransk politi også eskorterede feltet, da Tour de France i år besøgte Belgien.
- Fransk politi er vant til at arbejde sammen med Tour de France-kavaranen og ved, hvordan man styrer det kæmpe maskineri, som karavanen udgør, siger Alex Pedersen.
Budgettet for den danske grand depart er sat til 88 millioner kroner, som staten og de involverede regioner og kommuner dækker.