Forsvaret skal sejle videre i nedslidte skibe i verdens farligste farvand: 'Det holder ikke'

Forsvaret undersøger om forældede inspektionsskibe kan holde 15-20 år endnu, mens Søværnets soldater ryster på hovedet

Søværnets ansatte ryster på hovedet over, at nedslidte arktiske skibe har udsigt til fortsat at patruljere i verdens farligste farvand. Det siger fællestillidsrepræsentant Finn Bæk Karlsson. (Foto: © Dennis Olsgaard, DR)

Skrogets første plader blev svejset i samme periode, som Berlinmuren faldt og den Kolde Krig sluttede.

Siden da har Forsvarets fire arktiske inspektionsskibe af Thetis-klassen patruljeret mellem isbjergene i et af verdens farligste farvande.

Men selv om et flådeskibs traditionelle levetid på 30 år for længst er udløbet, så har de slidte grå fartøjer ikke udsigt til pensionen foreløbig.

Tværtimod.

Et notat fra Forsvarsministeriet, som DR Nyheder har, viser nemlig, at skibene stik imod forventningen i Søværnet ikke skal skiftes ud med nye, men derimod ‘levetidsforlænges til næste forligsperiode’.

Det betyder, at skibene har udsigt til at fejre 50 års fødselsdag i Forsvaret, før afløseren er klar.

Beslutningen undrer hos Søværnets 1. Eskadre, der sejler i de slidte Thetis-skibe.

- Det er skuffende, siger seniorsergent Niels Pihlblad, tillidsrepræsentant for en af enhedens besætninger.

Inspektionsskibene skal patruljere netop de farvande, hvor russiske fartøjer, der er sat i forbindelse med mulig spionage eller sabotage mod undervandskabler, også sejler.

Styrelse bekræfter: Analyserer teknikken

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse bekræfter, at man er i gang med at analysere ‘væsentlige dele af platformen og maskintekniske dele’ med en opdatering for øje.

- Jeg troede faktisk det var en joke, første gang jeg hørte det, siger Finn Bæk Karlsson, der er eskadrens fællestillidsrepræsentant.

- Vi kan blive ved at smøre maling på og så videre. Men det der er inde bagved, det er ved at være slidt, konstaterer han.

Det holder ikke, at danske soldater skal sejle i verdens farligste farvand i skibe, der er 40-45 år gamle, siger fællestillidsmand Finn Bæk Karlsson.

DR Nyheder har tidligere beskrevet, at skibene på grund af alder og slid ofte går i stykker og derfor ikke kan patruljere i det omfang, de skal.

Både den daværende chef for Søværnet samt chefen for 1. Eskadre sagde dengang, at skibene bør udskiftes.

Hos 1. Eskadre tvivlede Gorm Bergqvist på, at Thetis-skibene kan holde så længe.

- Der er behov for at afløse disse skibe. Også gerne inden der er gået 10 år, sagde eskadrechef Gorm Bergqvist.

Daværende søværnschef og flotilleadmiral Carsten Fjord-Larsen var enig.

- Der er ingen tvivl om, at behovet for nye skibe kommer tættere på, sagde han i oktober sidste år.

Samtidig er der på grund af soldatermangel i Forsvaret for få ombord, så inspektionsfartøjerne er nødsaget til ofte at kaste anker eller søge havn, så besætningerne kan få sovet.

Ryster på hovedet i Søværnet

De indledende øvelser til et nyt forsvarsforlig, der efter planen skal udstikke Forsvarets overordnede kurs fra næste år og indtil 2030, er gået i gang.

Det er blandt andet en foreløbig plan for, hvilke våben, fly, køretøjer og skibe der skal købes og bygges i de kommende syv år. Planen er beskrevet i et internt notat fra Forsvarsministeriet, som DR Nyheder har set.

Overfor DR Nyheder ryster flere højtstående kilder i Søværnet på hovedet over planerne om at levetidsforlænge skibstypen.

Frygten er, at et renoveringsprojekt skal udvikle sig til et bundløst hul af udgifter, fordi skibene er i forvejen både forældede og nedslidte.

Ingen af dem ønsker dog at udtale sig til citat.

Ombord på inspektionsskibetThetis, der også lægger navn til selve skibsklassen, kan dæksgast og overkonstabel Emil Blom genkende søværnstoppens bekymringer.

- Vi oplever stort set hver gang, den kommer på værft, at de har fundet flere fejl end de oprindeligt havde troet, siger han.

- Det bliver så forlænget, hvor lang tid vi skal ligge på værft, og det går så ud over vores sejlplan. Man er ikke i Søværnet for at holde vagt i havnen, man er her for at sejle, siger han.

I dokumentarserien 'Skyggekrigen' har DR, NRK, SVT og Yle kortlagt store mængder skibstrafikdata og fundet 50 russiske skibe i Norden, som de seneste ti år har sejlet på mistænkelig vis og derfor kan være brugt til spionage. Det vurderer eksperter på baggrund af kortlægningen.

Du kan se første afsnit af 'Skyggekrigen' her.

Skyggekrigen

Enhed er hårdt ramt i forvejen

Søværnets arktiske enhed er i forvejen hårdt ramt af soldatermangel. Mere end hver fjerde køje i enheden er tom, og antallet af ledige stillinger er fordoblet på bare 17 måneder.

Det viser tal fra Søværnet. Tillidsrepræsentanter fortæller, at der på alle togter er færre ombord, end der bør være. Det betyder, at besætningen skal løbe hurtigere og hvile mindre.

Finn Bæk Karlsson frygter, at udsigten til fortsat at sejle i nedslidte skibe kun får endnu flere til at sige op.

- De vil tænke ‘okay, hvis det fortsat skal være på denne måde, på en ældre enhed (Skib, red.), så tror jeg, at det er på tide jeg prøver noget andet’.

Forsvaret eller chefen for Søværnet har ikke ønsket at stille op til interview. I stedet henviser Forsvarskommandoen til Forsvarsministeriet.

- Det kommer vi til at drøfte, når forligsforhandlingerne om kort tid begynder. Men vi skal selvfølgelig gøre det, der er bedst, set i lyset af, at vi har ambitioner om, at det arktiske område skal fylde mere, siger fungerende forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V).