Foreløbig undersøgelse af fejlramt fregat frikender del af luftforsvar

Hollandsk firma frasiger sig ansvar for fejlramte missilaffyringer på fregat.

Billedet her fra Forsvaret viser operationsrummet ombord på Iver Huitfeldt under kamphandlingen 9. marts i Det Røde Hav. (Foto: © (c) Forsvaret, (c) Forsvaret)

Da noget svigtede på den danske fregat Iver Huitfeldt under en kamphandling i Det Røde Hav 9. marts, var det angiveligt ikke radaren, der fejlede.

Den foreløbige undersøgelse fra Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, FMI, tyder nemlig ikke på, at det var systemets radar fra det hollandske firma Thales, der var problemet.

Det skriver producenten i et citat til DR.

- Thales er blevet informeret om, at FMI’s foreløbige undersøgelse af tilgængelige data fra Iver Huitfeldts systemer fra den pågældende hændelse under en kampsituation i Det Røde Hav ikke indikerer et problem relateret til Apar-radaren, lyder det.

Det har ikke været muligt for DR at lave et interview med Thales, ligesom FMI ikke har ønsket at kommentere sagen.

Undersøgelse på vej

Det andet system, der er med til at styre luftforsvarssystemet, kommer fra den danske producent Terma. De har ikke ønsket at udtale sig til DR.

Det er netmediet Olfi, der i dag har bragt historien om, at fregatten Iver Huitfeldt i forbindelse med nedskydning af fire fjendtlige droner i en halv time ikke kunne affyre luftforsvarsmissiler, fordi et eller flere dele af systemet ikke virkede.

Forsvarsminister Troels Lund Poulsen har bedt om en færdig redegørelse i sagen i dag. FMI står for en del af den undersøgelse.

Iver Huitfeldt stævnede ud fra Flådestation Korsør 29. januar i år for at deltage i Operation Prosperity Guardian i Det Røde Hav.

Her har den indgået i en amerikanskledet koalition, der skulle sikre den civile skibstrafik i området, som den yemenitiske houthi-bevægelse utallige gange har angrebet.

Nu befinder fregatten Iver Huitfeldt sig i Nordsøen og er snart tilbage i Danmark.