Forbrugerrådet: Vi arbejder på at klage over Facebook

Europæisk samarbejde skal vurdere om Facebooks vilkår er ulovlige

Efter afsløringerne om, at Facebook genererer oplysninger om deres brugeres religiøse, seksuelle og politiske interesser, vil Forbrugerrådet Tænk sammen med deres europæiske paraplyorganisation BEUC gennemgå Facebooks vilkår nøje.

De vil klage til det irske datatilsyn, hvor Facebook har hjemsted i Europa.

Det er blandt andet de såkaldte annonceinteresser, der fortæller brugernes personlige intresser, der kan blive en del af et klagen.

Seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk Anette Høyrup mener ikke, at Facebook har hentet tilstrækkeligt samtykke. Dette bryder med den europæiske persondataforordning.

- Min vurdering er at Facebook har forbedret deres vilkår, men stadig ikke godt nok, for det er meget detaljeret og meget følsomme oplysninger, der bliver lagret i nogle profiler om de enkelte brugere og det er jeg ikke sikker på, er helt efter bogen, siger hun til P1 Orientering.

Forbrugerrådet har opgivet at klage i Danmark

Anette Høyrup mener ikke, at der er nogen realistisk chance for at datatilsynet vil tage en så stor sag om Facebook op.

- Vi har ikke haft det store held med at klage til det danske datatilsyn, forklarer hun.

Derfor er de gået sammen med deres europæiske søsterorganisation BEUC, om at kigge nærmere på om det er muligt at klage til det irske datatilsyn.

- Nu hvor de nye regler træder i kraft, er vi faktisk i gang med et samarbejde med vores søsterorganisation i Bruxelles og andre forbrugerråd i Europa, hvor vi i fællesskab kigger vilkårene igennem og ser, om samtykket er klart nok, og om alt er som det skal være, forklarer Anette Høyrup.

Processen bliver lang og Forbrugerrådet går først rigtig i gang med at undersøge Facebook og de andre store tjenesters brugervilkår efter 25. maj, hvor EUs nye persondataforordning træder i kraft.

Facebook afviser kritik

Verdens største sociale medie skriver i en udtalelse til P1 Orientering, at de ikke kan se nogle juridiske problemer med annonceinteresserne.

- Som andre internetfirmaer viser Facebook annoncer baseret på emner, som vi mener, at folk måske er interesseret i - men uden at bruge følsomme personoplysninger, forklarer de.

Facebook er dog i gang med at tilrette sig de nye regler, der giver mulighed for markant højere bøder end hidtil.

- Vores annoncering er i overensstemmelse med gældende EU-lovgivning, og ligesom andre virksomheder forbereder vi den nye persondataforordning for at sikre, at vi er i overensstemmelse med det, når det træder i kraft, skriver de til P1 Orientering

Europæiske privatlivskommissioner: Facebook henter ikke ordentligt samtykke

I 2017 offentliggjorde den hollandske privatlivskommission en undersøgelse om netop de ‘særlige kategorier’ af personoplysninger såsom seksuel orientering og politisk overbevisning.

- Konklusionen var, at Facebook-brugere var utilstrækkeligt informeret og derfor kunne der ikke være hentet noget gyldigt samtykke fra brugerne, siger William Debeuckelaere, formand for den belgiske privatlivskommission til det belgiske ugemagasin Knack.

Efter historien fra P1 Orientering mener William Debeuckalaere, at Facebook har yderligere problemer.

- Den hollandske undersøgelse drejede sig om information, som brugere gav til Facebook selv. Den danske undersøgelse drejer sig om noget andet, nemlig interessekategorier, som Facebook selv genererer om sine brugere. Facebook siger, at disse ikke er personlige fakta. Det ville derfor ikke være følsomme oplysninger. Men uanset hvordan du vender eller drejer det: Det er etiketter, der kan blive misbrugt, slår han fast over for det belgiske medie Knack.

Både EUs nye og den gamle persondatalovgivning indeholder regler, der beskytter de særligt følsomme personoplysninger - men den nye giver mulighed for bøder på op til 150 millioner kroner eller 4 procent af virksomhedens årlige omsætning.