Syv ud af ti forældre vil ikke acceptere, hvis der kommer to til tre flere elever ind i deres børns klasse med adfærds- eller trivselsproblemer, skriver Politiken.
Det viser en undersøgelse fra Mandag Morgen og TrygFonden, som 2.175 forældre med børn i alderen 2 til 15 år har deltaget i.
Forældrenes bekymring kommer få måneder før en ny lov om en mere rummelig folkeskole træder i kraft. Fra 1. august i år skal tusindvis af de elever, der i dag får specialundervisning, have undervisning i en normal klasse.
Vægter trivsel højt
- Det brede spektrum af forældre ser med stor bekymring på at få flere ind i klassen med adfærdsvanskeligheder, fordi de vægter sociale spilleregler og børnenes trivsel højt, siger områdechef i TrygFonden Ulrik Kampmann.
Formanden for Skole og Forældre, der er landsforening for skolebestyrelser, bekræfter over for Politiken, at forældrene er bekymrede over den nye lov.
- Forældrene vil gerne inklusion, men de lytter også til de professionelle. Når lærerne siger, at de mangler værktøjer til at håndtere de børn, der bliver inkluderet, bliver vi bekymrede, siger Benedikte Ask Skotte.
Gælder kun 10.000 elever
Børne- og undervisningsminister Christine Antorini maner til ro. Hun henviser til, at det kun er 10.000 af de børn, der i dag går på en specialskole eller specialklasse, der frem mod 2015 skal tilbage i en normalklasse.
- Det kan for eksempel være børn med ADHD eller Aspergers. Mange af dem kan hjælpes med almindelig støtte. De, der ikke kan, skal stadig være på specialskoler, siger hun.