Flyforsinkelser: Nu får du lettere ved at få dine penge

Nye EU-regler skal gøre det lettere for dig at få den kompensation, du har krav på, når dit fly er meget forsinket.

(© Colourbox)

Det skal være slut med, at flyselskaber ikke udbetaler den kompensation, du har krav på, hvis dit fly bliver meget forsinket. Derfor har EU lavet reglerne om, så det bliver sværere for flyselskaberne, at sno sig uden om at betale.

For selvom du i de fleste tilfælde har ret til kompensation på flere tusinde kroner, når dit fly er meget forsinket, så gør flyselskaberne alt, hvad de kan for at undgå at betale.

SAS informerede ikke forsinkede passagerer

Det kunne man blandt andet se i forbrugermagasinet Kontants program d. 12. februar 2013. Her blev et SAS fly fra København til London aflyst, så passagererne blev flere timer forsinkede. Når det sker, skal flyselskabet ifølge reglerne oplyse samtlige passagerer om, at de kan søge om kompensation. Men det gjorde SAS ikke.

- Det synes jeg ikke særlig godt om. Sidst jeg skulle flyve med SAS, var det også aflyst, så jeg er ikke vildt begejstret, sagde en af passagererne til Kontant.

SAS beklagede efterfølgende, at de ikke havde fulgt reglerne.

Du kan have krav på mellem 250 og 600 euro

Reglerne, som SAS ikke fulgte, er EUs regler om flypassageres rettigheder. Siden 2004 har passagerer, der får aflyst deres fly og bliver mere end to timer forsinket, ret til kompensation på mellem 250 og 600 euro.

Og i 2009 slog EU domstolen fast, at flypassagerer, hvis fly ikke bliver aflyst, men bare bliver mere end 3 timer forsinket, også har ret til kompensation.

Den dom var SAS og flere andre flyselskaber meget uenige i, men siden hen er der kommet endnu en EU-dom i 2012, der stadfæster dommen fra 2009.

Vil stadig ikke betale

Men det betyder ikke, at flyselskaberne er blevet bedre til informere meget forsinkede passagererne om deres rettigheder og udbetale kompensation.

Det bekræfter en ny undersøgelse fra www.flight-delayed.co.uk, der hjælper passagerer fra EU med at få kompensation fra flyselskaberne.

Deres erfaring er, at flyselskaberne som udgangspunkt afviser at betale kompensation i 90 procent af alle sager.

Flyselskaberne kan ellers kun slippe for at betale, hvis forsinkelsen skyldes

"usædvanlige omstændigheder, som ikke kunne have været undgået, selvom alle forholdsregler, der medrimelighed kunne træffes, faktisk var blevet truffet"

- EU forordningen og den praksis, som EU domstolen lægger til grund, kræver simpelthen force majeure lignede tilstande, som strejke, lockout eller terrorisme, for at man kan undgå at betale kompensation til de flypassagerer, der bliver forsinkede, siger Preben Bang Henriksen, der er advokat og sidder i folketinget for Venstre. I 2011 vandt han en sag over SAS, som ikke ville udbetale 400 euro i kompensation til ham for en lang forsinkelse.

Flyselskaber gemmer sig bag tekniske problemer

Men selvom det altså kræver force majeure lignede tilstande at undsige sig at betale kompensation, så viser den nye undersøgelse, som www.flight-delayed.co.uk har lavet blandt 10.000 forsinkede flypassagerer, at flyselskaberne bruger tekniske problemer som undskyldning for ikke at betale kompensation.

Det sker i knap 40 procent af alle klagesager, viser undersøgelsen.

Naturkatastrofer er usædvanligt

Men nu kommer der helt klare regler for, præcis hvilke undskyldninger flyselskaberne må bruge, hvis de ikke vil betale kompensation. I de nye regler er 'usædvanlige omstændigheder' nemlig blevet defineret som fx naturkatastrofer, konstruktionsfejl, sikkerhedsrisici som f.eks. terrortrusseler eller syge passagerer ombord, der udgør en livstruende sundhedsrisiko. En usædvanlig omstændighed kan også være, at flypersonalet strejker eller, hvis luftfartsmyndighederne laver restriktioner eller lukker et luftrum eller en lufthavn.

For fremtiden kan et flyselskab altså ikke bare sige, at en teknisk fejl på flyet er en usædvanlig omstændighed. Der skal være tale om en konstruktionsfejl før flyselskabet kan undgå at skulle betale kompensation.

Trafikstyrelsen skal give bøder

Ifølge de nye regler skal de nationale myndigheder også være bedre til at gennemtvinge, at flypassagernes rettigheder bliver overholdt. I Danmark er det Trafikstyrelsens opgave. Fremover skal Trafikstyrelsen derfor være bedre til at straffe de flyselskaber, der ikke følger reglerne.

Til gengæld kan du ifølge de nye regler først søge om kompensation, hvis du er mere end 5 timer forsinket. I dag skal du kun være forsinket i mere end 3 timer, før flyselskaberne skal hoste op.

Før de nye regler bliver gældende lov, skal Europaparlamentet og Europarådet gennemgå kommissionens forslag. Det vil sige, at vi først kender de endelige regler om cirka tage et år.

SAS i Kontant

DRs forbrugermagasin Kontant følger op på sit program fra d. 12. februar om flypassagers rettigheder. Nu undersøger Kontant, om det delvist statslige flyselskab SAS følger de gældende reglerne og om Trafikstyrelsen er gode nok til at hjælpe de forbrugere, der har krav på kompensation.

Det er tirsdag d. 19. marts kl. 21.05 på DR1.