Der er reklamer for dem på busserne, på sociale medier, og de findes i de fleste danske byer. De kosmetiske klinikker, som laver alt fra fillerbehandlinger til hårfjerning, tordner frem.
På syv år er antallet af kosmetiske behandlingssteder mere end fordoblet, og der er nu 730 behandlingssteder på landsplan. Det viser nye tal fra Styrelsen for Patientsikkerhed.
Antallet tæller kun de behandlingssteder, som skal være registreret hos Styrelsen for Patientsikkerhed og eksempelvis ikke negleteknikkere og frisører.
- Der er ikke nogen tvivl om, at der er et voksende marked og jo også et voksende udbud af behandlinger, siger Henrik Kristensen, der er sektionsleder i Styrelsen for Patientsikkerhed.
Og netop derfor holder styrelsen også ekstra godt øje med de nye klinikker, der popper op.
- Vi har i Danmark nogle af de skrappeste regler for kosmetiske behandlinger. Derfor holder vi øje med de registrerede klinikker på flere måder med både opstartstilsyn med nye klinikker, stikprøver, og tilsynsbesøg til opfølgning på konkrete bekymringer for patientsikkerheden, forklarer Henrik Kristensen.
Hængekinderne skal trækkes lidt op
De mange nye klinikker er også noget, de genkender i Brancheforeningen for Kosmetiske Klinikker.
- Det er simpelthen, fordi efterspørgslen er vokset. Helt almindelige danskere får øjnene op for, hvad branchen kan tilbyde, siger Sarah Crone, der er formand for Brancheforeningen for Kosmetiske Klinikker.
Tidligere blev kosmetiske behandlinger forbundet med grotesk store læber eller silikoneimplantater, der var så hårde som sten. Men i dag er de blevet allemandseje, mener Sarah Chrone.
- Mange danskere vil af med karsprængninger eller uønsket hår. Ligesom man går til frisøren, så ser vi mange helt almindelige danskere, som bare gerne vil pleje sig selv og blive af med det der generer dem, siger Sarah Crone.
Hos kæden N'AGE, der var den første klinik der åbnede i Danmark, vil langt størstedelen af deres kunder bare gerne se lidt friskere ud, fortæller administrerende direktør Sanne Lønskov.
Kæden har femdoblet deres omsætning på syv år og har masser af kunder i den hvide behandlingsstol. Og de har stort set samme omsætning hos de kunder der er over 70 år, som dem der er under 30 år.
- Vi synes, det er en langt mere spændende og udfordrende kundegruppe. De kommer ikke ind og siger, de vil ligne nogen på 20 år, siger Sanne Lønskov.
En klinik på hvert et gadehjørne
Selvom en stigning på over 100 procent er mange, så mener formand for Brancheforeningen Sarah Crone ikke, vi har set toppen endnu. Hun understreger, at der bestemt er kunder til, at der kommer penge i kassen hos alle klinikkerne.
De mange behandlingssteder er også tegn på, at der åbner flere mindre klinikker. Men nogle af dem ender med at dreje nøglen om igen, fortæller Sarah Crone.
- Man kan måske sammenligne det lidt med en kaffebar. Da gourmetkaffe kom frem, åbnede mange mindre kaffebarer. Men de fandt hurtigt ud af, at der var noget der hed drift, råvarer, logistik og så videre. Det kræver bare lidt mere at være selvstændig. Og specielt i den her branche, hvor man skal have styr på patientsikkerhed, og den lovgivning vi er underlagt, som skal beskytte forbrugeren.
N’AGE har da også flere behandlingssteder på vej. Men de går efter at lave tilpas store klinikker, så der er plads til at have mange ansatte og en tung faglighed, så sikkerheden er i top.
Sanne Lønskov er dog nervøs for, at alt for mange nye iværksættere forsøger at gøre dem kunsten efter og åbner klinik uden at være helt klar over, hvor meget arbejde der er i det.
- Jeg tror, der er mange der får et chok, når de ser hvad det egentlig kræver at drive både et højt behandlingsfagligt niveau og en virksomhed i et meget konkurrencepræget marked.
Er prisen for god til at være sand?
For selvom de kosmetiske klinikker vrimler frem, så er der også nogle klinikker der forsætter uden at overholde reglerne, lyder det fra Styrelsen for Patientsikkerhed.
- Vi ser forsat udfordringer med et ulovligt marked for kosmetisk behandling med klinikker, der ikke har de nødvendige sundhedsfaglige kompetencer, og hvor patienternes sikkerhed bringes i fare.
Derfor anbefaler de, at man altid tjekker op på, om både klinikken og behandleren er registreret til at udføre den behandling, man gerne vil have. Det kan man gøre ved at slå op i autorisationsregistret på deres hjemmeside.
Men der er også flere ting, man kan overveje, før man sætter sig i stolen, forklarer Henrik Kristensen.
- Hvis prisen på behandlingen er meget lav, eller tilbuddet virker til at være lidt for godt, så er det nok for godt til at være sandt. Derudover skal du vide, hvad du går ind til, og behandleren skal oplyse dig om risici og mulige bivirkninger ved behandlingen, og du skal have minimum to dages betænkningstid fra konsultation til behandling.
Bliv klogere på skønhedsklinikkernes arbejde i dokumentaren 'Stik mig smuk' på DRTV.