Sundhedsstyrelsen har i en nye kampagne 'Bytwhy' hyret unge Youtube-stjerner som 15-årige Victoria Garber til at påvirke unge og få dem til at holde sig fra rygning.
De unge bloggere og digitale indholdsproducenter er nemlig stjerner på sociale medier og brænder lige igennem til den unge målgruppe, forklarer Steffen Nyholt Petersen, digital director hos medie- og kommunikationsbureauet Mindshare.
- Generelt er bloggere og youtubere meget troværdige over for deres følgere. Og vi er efterhånden også nået dertil, hvor følgerne forventer, at der er sponsoreret indhold, som oftest også er af rigtig høj kvalitet. Der bliver nemlig sat ressourcer af til at lave kvalitetsindhold.
Men hvis myndigheds-betalte videoer er fremtidens borgeroplysning, hvad er det så for nogle navne, der fremover skal oplyse danskerne om alt fra trafiksikkerhed til en sundere livsstil?
Steffen Nyholt Petersen fra Mindshare her peget på fem navne, der med fordel kunne koblet til oplysningskampagner.
1) Rasmus Brohave
230.000 følgere på Youtube, 17.000 følgere på Twitter
Forfatter til 'Sådan blev jeg Rasmus Brohave'.
- Rasmus er og bliver en af de største og mest indflydelsesrige i Danmark blandt de unge. Han er troværdig og oprigtig i den måde, han integrerer hans annoncerede indhold. Blandt andet har jeg selv brugt ham til en Faxe Kondi-kampagne hen over sommeren i 2016.
2) Gastromand
Anders Damm Christensen, Mads Schytte, Brian Lambæk og Klaus Kjeldsen står bag madbloggen Gastromand
30.000 følgere på Facebook, 30.000 følgere på Instagram og 250.000 unikke brugere på deres blog hver måned.
- Det er ikke kun for de unge. Gastromands følgere er primært 25-44 år gamle madører, der ser deres spektakulære anretninger. Gastromand kunne måske bruge til at annoncere for alkoholfrie øl til den lækre mad.
3) Julie Sofia (Julia Sofia Aastrup)
180.000 følgere på Youtube.
- Julia Sofia har en stor rækkevidde. Hun har en appeal, der er lidt anderledes end mange af de andre, og hun kunne være et bud på en ung kvinde, der vil sætte fokus på indre sundhed. Både omkring kropsidealer eller det at passe på sin egen krop ved sunde vaner - og ikke rygning og alkohol.
4) Armin (Armin Meric)
250.000 følger på Youtube-kanalen Armin, 100.000 følger på spilkanalen Armin2nd.
- Man kommer ikke uden om Armin. Han er særlig stærkt blandt de unge mænd. Han er blevet udnævnt som årets gamer og har to Youtube-kanaler. Mest af alt er han bare en ung drengerøv, der render rundt med en stor ja-hat på. Og manden bag ordet ”iskoldt”, som bliver brugt flittigt i den unge generation. Vigtigt er her, at det skal være smart og 'in', før det kan leve i hans univers. Her tænker jeg, at han kan aktiveres til at få unge til at røre sig mere. Han er aktiv og har selv krudt i røven, og han har fat i gamerne (computerspillere, red.), som måske rører sig mindre end gennemsnittet.
5) Kristine Sloth
210.000 følger på Youtube
- Sidste 'påvirker' kan være Kristine Sloth. Hun kunne være et godt bud på en talsperson for, at man skal huske at beskytte sig under sex. Hun er meget ærlig, og hun tager gerne snakken for en god sag. Hun vlogger (laver videoer, red.) generelt meget omkring kærlighed og den slags.