Familiebilleder fra Facebook kan ende på pædofil-sider

En ny rapport fra Red Barnet advarer mod, at familiebilleder af børn bliver misbrugt på internetsider for pædofile.

Billeder af børn på sociale medier risiskerer at blive lagt på internetsider, hvor de bliver fremstillet i en helt anden sammenhæng, end de er blevet taget i.

En otte-årig pige står i tylskørt og bar overkrop. En pige på 13 år poserer i sin badedragt i haven. Og en lille dreng på fem år leger nøgen på stranden.

De her billeder er helt normale i et familiefotoalbum, men ofte lægger forældre eller børn billederne på Facebook og andre sociale medier. Og herfra kan de havne i en sammenhæng, der ligner alt andet end et uskyldigt fotoalbum.

En ny rapport fra Red Barnet viser, at der er risiko for, at billederne kan havne på pornografiske hjemmesider.

- Nogle ynder at samle billeder af børn sammen. Det kan være et almindeligt familiebillede, en gåtur på stranden eller et sødt smilende barn. Og de indgår så i en seksualiseret kontekst, siger Gitte Jakobsen, der er rådgiver i børns beskyttelse hos Red Barnet.

Kan optræde ved siden af voksenporno

En seksuel kontekst kan være, at billedet er omgivet af sexlegetøj, bannerannoncer for sex eller er placeret ved siden af links til pornosider.

- Det kan også være, at de optræder ved siden af voksenporno, siger Gitte Jakobsen

I rapporten har Red Barnet gennemgået 400 hjemmesider, og konklusionen er, at internettet i stigende grad bruges til at publicere billeder af børn på en seksuelt krænkende måde.

- Og det bliver ikke mindre udbredt af, at nettet vokser, siger Gitte Jakobsen.

Syv procent af billederne i undersøgelsen er kategoriseret som selveksponering. Det kan være profilbilleder fra datingsites, fra sociale netværk eller fra for eksempel Facebook.

Tænk dig om

Red Barnet ved ikke, om danske børn er blevet brugt på internetsider, som henvender sig til pædofile.

- Vi ved ikke, om danske billeder lander på siderne, men det er der en risiko for, siger Gitte Jakobsen.

Red Barnet råder derfor forældre til at være mere bevidste om deres privatindstillinger på de sociale medier.

- Det billede man lægger på nettet, skal man kunne hænge det op i det lokale supermarked, siger Gitte Jakobsen.