Opkaldet kom, da Grete var allermest sårbar.
Den 74-årige enke fra Østjylland havde kort forinden mistet sin mand efter et langvarigt og opslidende sygdomsforløb. Og den dag havde hun lige været på kirkegården for at se gravstenen på sin afdøde mands grav for første gang.
Nu sad hun i køkkenet med en kop kaffe og var ked af det.
- Så ringer den her mand, der udgiver sig for at være fra Houkjærs Begravelsesforretning. Han spørger, om jeg har været tilfreds med servicen, hvordan det går med sorgen, om familien støtter mig? Og så vil han lige gøre opmærksom på, at jeg har fået deres regning i min e-Boks den dag. Om jeg har set det?
Den venlige mand fra begravelsesfirmaet kendte både fakturanummer og beløb på den regning, Grete samme dag havde fået fra bedemanden.
- Så forklarer han, at regningen på 32.193,70 kroner er 1.050 kroner for høj, fordi de har glemt at fratrække en rabat. Og han fortæller, at hvis jeg overfører det nye beløb med det samme til et andet kontonummer, kan han sørge for, at skifteretten får besked og afslutter boet meget hurtigt, fortæller Grete.
Grete omtaler manden som både empatisk og lyttende, og han tager sig god tid til at tale med den 74-årige enke. Mens de taler, laver Grete en straksoverførsel via sin netbank.
- Der går kort tid, så siger han: "Nu er pengene der, det er fint. Nu sender vi besked til skifteretten". Og så siger han farvel.
"Jeg skal i banken nu"
Umiddelbart efter at Grete havde overført pengene, fik hun en mærkelig fornemmelse af, at hun var blevet snydt.
- Så jeg skynder mig at scrolle helt ned på regningen og finder telefonnummeret til den rigtige bedemand. Og så ringer jeg og spørger, om de lige har ringet til mig angående regningen? Bedemanden er helt uforstående, så jeg afbryder samtalen og siger: ’Jeg skal i banken nu’.
Grete får hurtigt fat i sin søn, der bor på den anden side af gaden.
En af medarbejderne i banken tager sig af sagen med det samme. Hun kontakter bankens svindelafdeling, og Grete får at vide, at hun godt kan gå hjem, mens banken forsøger at gøre, hvad de kan.
Hør Grete fortælle om sin oplevelse.
- Hele natten ligger jeg og grubler på, hvordan jeg skal skaffe de 31.143 kroner, jeg blev lokket til at overføre. Jeg tænker på, hvad jeg skulle sælge: aktier, bilen, alt faktisk, for jeg kunne ikke undvære pengene, nu hvor jeg skal sidde i huset alene.
Næste formiddag melder hun sagen til politiet. Og omkring middagstid får hun et forløsende opkald fra banken, fortæller hun.
- Jyske Bank fortæller, at pengene lykkeligvis er kommet ind på min konto igen.
Mindst 25 enker ramt
Grete er kun én af mange enker, der har været udsat for en ny og udspekuleret form for svindel, der rammer nogle af de mest sårbare ofre i landet.
En kortlægning, som DR Nyheder har foretaget, viser, at mindst 25 enker over hele landet inden for kort tid har været udsat for samme form for svindel som enken fra Østjylland.
Mønstret er næsten det samme i alle sagerne. Enkerne ringes op få dage efter et dødsfald af svindlere, der udgiver sig for at være bedemænd eller ansatte i skifteretten.
I telefonen bliver nogle enker bedt om at oplyse personlige oplysninger om eksempelvis NemID og adgangskoder.
Andre narres til at indbetale penge på et kontonummer i den tro, at de kan afslutte regningen fra bedemanden og dermed få opgjort boet hurtigere.
"Svinsk og hensynsløst"
Problemet er så stort, at brancheforeningen Danske Bedemænd netop har sendt et advarselsbrev til samtlige 300 medlemsvirksomheder.
- I brevet instruerer vi bedemændene om, at de altid skal orientere om skifterettens procedurer, når de taler med de pårørende, ligesom det er vigtigt at pointere, at bedemændene aldrig ville ringe for at oplyse nyt kontonummer for betaling af faktura, siger Ole Roed Jakobsen, direktør i Danske Bedemænd.
Han bekræfter, at antallet af sager lige nu stiger, og at det foregår over hele landet.
- De seneste to-tre uger har vi fået henvendelser fra alt lige fra Sønderborg og Als til Thy, Københavns-området, Viborg og Randers. Det er svinsk og hensynsløst at udnytte mennesker i sorg på den måde, siger Ole Roed Jakobsen.
Jakob Houkjær fra Houkjær Begravelse, hvor Grete har været kunde, betegner det som ulykkeligt, at kriminelle forsøger at svindle enker, herunder en af hans kunder.
- Vi har fået tjekket vores egne it-systemer igennem meget grundigt og kan med sikkerhed fastslå, at der ikke er nogen usikkerheder i vores system. Vi bruger E-boks til regninger netop for sikkerhedens skyld, siger Jakob Houkjær.
Politiet: Landsdækkende fænomen
Politiets nye landsdækkende center for it-relateret økonomisk kriminalitet (LCIK) bekræfter, at svindel mod enker lige nu er et landsdækkende fænomen.
- Vi har modtaget en række anmeldelser inden for den seneste periode, hvor kriminelle udgiver sig for at være fra bedemandsforretninger. Men da det er en verserende efterforskning, kan jeg ikke kommentere på de efterforskningsmæssige skridt. Vi ønsker ikke at give gerningsmændene den konkrete viden, siger fungerende vicepolitiinspektør i LCIK, Roland Klein.
LCIK vil dog gerne oplyse, at der er flere gerningsmænd på spil, og at der tidligere er faldet dom i tilsvarende sager.
- Vi har at gøre med kriminelle, der udnytter ældre eller svagelige og som efter min mening har en alvorlig karakterbrist. Som samfund kan vi ikke acceptere en sådan kriminalitet, siger Roland Klein.
'Jeg ringer fra skifteretten'
DR har talt med flere bedemænd, hvis kunder har været udsat for den udspekulerede svindel.
For nogle uger siden mistede en ældre enke i Jammerbugt i Nordjylland 22.000 kroner efter at være blevet ringet op af en mand, der foregav at arbejde for skifteretten. Og de penge er ikke kommet retur.
Det fortæller indehaver af Jammerbugt Bedemand, Kirsten Skriver Steffensen, som enken var kunde hos.
I den konkrete sag blev Kirsten Skriver Steffensens kunde kontaktet af en mand, der præsenterede sig som ansat i skifteretten. Han ville gerne være behjælpelig med at få betalt regningen til bedemanden og dermed afsluttet boet hurtigt, fortæller Kirsten Skriver Steffensen:
- Det mærkelige var, at han havde alle mulige detaljer om den afdøde, for eksempel om navnet på hans bankrådgiver, aktiebeholdning, og så vidste han, hvor stor en regning enken havde modtaget. Derfor anede hun ikke uråd og overførte pengene, siger Kirsten Skriver Steffensen.
Bedemanden fra Jammerbugt bad enken melde sagen til politiet.
- Det gør hun så også. Men hun ringer faktisk til politiet igen og beder dem om at trække sagen tilbage. Hun er simpelthen utryg. Hun er bange for, at der er nogen, der skal opsøge hende. Hun er virkelig ramt, siger Kirsten Skriver Steffensen.
Svindlerne har formentlig læst avis
Tirsdag i sidste uge var det en enke i Vejle, der blev lokket til at betale en falsk regning på 21.500 kroner.
Det fortæller Simon Møller Simonsen fra Boesens Begravelsesforretning, som havde enken som kunde.
Enken kontaktede Simon Møller Simonsen, efter at hun havde overført pengene, fordi hun gerne ville have en kvittering.
- Hun blev både vred og ked af det, da jeg måtte fortælle, at hun desværre var blevet fuppet. Jeg er ret sikker på, at svindleren har fået oplysningerne om enkens mand via dødsannoncen. Jeg har bedt hende kontakte politiet, og det vil hun gøre nu, siger han.
Enkens bank forsøger nu ifølge Simon Møller Simonsen at få pengene retur.
'Man føler sig som en idiot'
Svindelsagen har sat sig dybe spor i Grete fra Østjylland.
- Man føler sig som en idiot, når man hopper på sådan en. Man føler, man skal gå med en hat, som der står ’sucker’ på … eller ’Jackass’. Selv om det er en plausibel forklaring, ham svindleren kommer med, så går det mig meget på at blive narret på den måde, siger Grete.
Hvad tænker du om, at den her type svindel er målrettet enker over hele landet?
- Jeg ved næsten ikke, hvad jeg skal sige til det. Det er modbydeligt og kynisk. Han må jo være fuldstændig følelseskold. Ellers synes jeg ikke, at man kan gøre sådan noget.
Artiklen er opdateret 17. juni 2020 kl. 16:00 med citat fra Jakob Houkjær fra Houkjær Begravelsesforretning.