- Det er fra Østjyllands Politi.
Stemmen i røret lød alvorlig og seriøs. Christian Grønning Sørensen, der lige var kommet hjem til huset i Nordjylland efter 15 timer bag rattet som lastbilchauffør, kunne mærke pulsen stige.
Den veltalende mand i røret sagde, at Christian Grønning Sørensens NemID lige nu blev misbrugt af svindlere, og at det var alvorligt.
Sådan fortæller Christian Grønning Sørensen om starten på et opkald, han fik om aftenen den 8. april i år.
57-årige Christian Grønning Sørensen betegner sig selv som en ret skeptisk mand, der sjældent tager telefonen, når han ikke kan se, hvem der ringer. Men denne person ringede fra et nummer, der var politiets.
- Jeg fik min kone til at slå det op på Krak, mens jeg talte med ham, og det var ganske rigtigt Østjyllands Politi, jeg havde i røret, fortæller Christian Grønning Sørensen, da DR besøger ham.
'Find dit nøglekort frem'
Selvom telefonnummeret var magen til politiets nummer, viste politimanden sig at være falsk. Men det blev Christian Grønning Sørensen først klar over alt for sent.
Lastbilschaufføren fortæller til DR, at politimanden, som Christian Grønning Sørensen troede var ægte, i telefonen forklarede om den svindel, der foregik lige nu. Og han husker, at "politimanden" flere gange tilbød, at han kunne sende en patrulje.
Det mente Christian Grønning Sørensen ikke var nødvendigt, og så fortsatte "politimanden" med at bruge en masse tekniske ord, som lastbilschaufføren ikke kendte til.
- Han sagde "find dit nøglekort frem". Det gjorde jeg, og så havde han nummeret på nøglekortet. Det læste han op, og jeg stod jo med det i hånden, husker Christian Grønning Sørensen.
Den nordjyske lastbilschauffør fortæller, at "politimanden" i telefonen oplyste, at han havde en række skatteoplysninger på Christian Grønning Sørensen, og at han sad med en tekniker, han havde hidkaldt for at stoppe svindlen.
Alt dette fik Christian Grønning Sørensen til at gøre det, som de fleste ved, man ikke skal. Han tog et billede af sit nøglekort og sendte det af sted.
Man hører jo tit, at man aldrig må tage et billede af sit NemID. Hvorfor gør du det så alligevel?
- Fordi jeg tror, at han er politimand, og jeg tror, at han vil hjælpe mig. Det er jeg sikker på. På det tidspunkt er jeg fuldstændig manipuleret. Også mere, end jeg nogensinde selv havde troet kunne lade sig gøre, siger Christian Grønning Sørensen.
Hør Christian Grønning Sørensen fortælle, hvorfor han ikke afbrød samtalen i videoen her.
DR har set dokumentation for, at det nummer, den falske politimand ringede fra, er identisk med det nummer, Østjyllands Politi har.
DR ved ikke, hvordan det er lykkedes for gerningsmanden at ringe fra samme nummer, som Østjyllands Politi har. Men kilder oplyser til DR, at der findes tekniske løsninger, der gør det muligt at få det til at se ud, som om man ringer fra et andet telefonnummer end sit eget.
Forsøg på lån hos tre banker
Det var sent, da Christian Grønning Sørensen lagde røret på om aftenen den 8. april. Da han vågnede næste morgen, nagede aftenens samtale ham så meget, og det blev klart for ham, at han skulle handle.
Han anmeldte samme dag sagen til politiet og begyndte at lukke så meget ned, han kunne.
- Mit NemID, mine kort, det hele. Jeg ringer til alle de banker, jeg kan komme i tanke om for at advare om, hvad der er sket, siger Christian Grønning Sørensen i dag.
Hos tre banker havde ukendte gerningsmænd ifølge Christian Grønning Sørensen forsøgt at optage lån i hans navn.
De lån fik Christian Grønning Sørensen stoppet. Så satte påsken ind, og først lige efter påske fik Christian Grønning Sørensen sat en kreditadvarsel på sit cpr-nummer.
En kreditadvarsel er i praksis en spærre, der betyder, at ingen kan optage lån med det konkrete cpr-nummer. Men fordi Christian Grønning Sørensen lukkede sit NemID som det første, havde han ikke mulighed for at oprette en kreditspærre, før han fik et nyt nøglekort lige efter påske.
160.000 kroner var væk
Spærren trådte i kraft den 14. april klokken 10.00. Det fremgår af en kvittering, Christian Grønning Sørensen har modtaget af cpr-registeret, som DR har set.
Men godt ti minutter før, klokken 09.50, røg et lån af sted på 160.000 i hans navn. Det var Bank Norwegian, der udbetalte pengene til en konto i Danske Bank. Det kan DR også se i dokumenterne i sagen.
Alt dette opdagede Christian Grønning Sørensen først den 23. april, hvor han blev kontaktet af Bank Norwegians afdeling for økonomisk kriminalitet. Afdelingen bad ham bekræfte, at han havde lånt pengene hos dem og sendte det kontonummer, som pengene var indbetalt på.
Christian Grønning Sørensen kontaktede straks Bank Norwegian og forklarede omstændighederne. Alligevel sendte Bank Norwegian lånet til det inkasso-bureau, som banken samarbejder med. Det fik Christian Grønning Sørensen at vide 15. maj.
Inkassobureauet skrev til Christian Grønning Sørensen 26. maj og adviserede ham om, at sagen ville blive indbragt for Fogedretten, hvis han ikke betalte pengene.
I brevet, som DR er i besiddelse af, skriver inkassobureauet følgende:
- Modtager vi ikke din indbetaling eller dit svarkort inden 14 dage, vil sagen uden yderligere varsel blive overgivet til retten, hvilket vil blive forbundet med udlæg i dine aktiver samt yderligere omkostninger.
- Det er frygteligt, for at sige det lige ud, siger Christian Grønning Sørensen.
Sygeplejerske svindlet med NemID
De seneste dage har DR fortalt om 38-årige Sigrid, der også har fået sit NemID misbrugt.
I Sigrids tilfælde var det banken Basisbank, der gjorde det klart, at hun ville ende i Fogedretten, hvis hun ikke betalte det lån tilbage, som svindlerne havde optaget i hendes navn.
Sigrid forklarede banken, at sagen var meldt til politiet, men det fik ikke Basisbank til at ændre standpunkt.
Basisbank vil ikke stille op til interview. Men efter DR har henvendt sig, har Basisbank nu valgt at droppe kravet mod Sigrid.
Bank Norwegian vil heller ikke stille op til interview om Christian Grønning Sørensens sag. Men banken skriver i et svar til DR:
- Bank Norwegian har sat sagen i bero for at afvente politiets efterforskning. Kravet bliver ikke indkrævet, før forholdet er afklaret.
'Bankerne skal slå koldt vandt i blodet'
Forbrugerrådet Tænk ser flere og flere sager med identitetstyveri, hvor NemID misbruges.
Det fortæller jurist i rådet Annette Høyrup.
- Vi er bekymrede for, at bankerne farer frem på den her måde. De er nødt til at slå koldt vand i blodet og afvente enten pengeinstitutankenævnet eller rettens ord, inden de truer med fogedret og inkasso, siger hun.
Minister i samråd
Formanden for Folketingets retsudvalg, Preben Bang Henriksen (V), vil nu kalde erhvervsminister Simon Kollerup (S) i samråd om bankernes adfærd.
- De pengeinstitutter, der laver den her praksis, skal rette ind. De her svindlere er blevet så dygtige til at snyde folk, og hvis man bliver ringet op af nogen, der udgiver sig for at være fra politiet, og man oven i købet kan tjekke, at det er det rigtige nummer, så er det så alvorlig svindel, at jeg mener, at man har nogle rettigheder, der betyder, at man ikke skal slæbes i fogedretten eller trues med inkasso, siger han.
Det har ikke været muligt for DR at få en kommentar fra erhvervsminister Simon Kollerup (S).