I DR Nyheder har vi bedt det uafhængige analyseinstitut Bureau 2000 om at undersøge, om kommunerne har sat færre eller flere penge af pr. institutionsbarn i 2015 i forhold til 2014.
Beregningerne viser, at mindst 30 ud af 98 kommuner vil spare, omkring 29 tilfører området flere midler, mens de resterende kommuner vil bruge omtrent det samme pr. barn i år som sidste år.
Når man skal lave beregningerne, er der flere forbehold at tage. Der skal for eksempel tages højde for, at priserne stiger, og at børnetallet falder i nogle kommuner, mens det stiger i andre.
Derfor kan du her få indblik i, hvordan Bureau 2000 har beregnet tallene. Direktør Niels Glavind fra Bureau 2000 forklarer:
Hvilke udgifter?
Bureau 2000 har foretaget vurderingen ved at undersøge, om budgettet ligger på et højere eller lavere niveau, når man tager højde for udvikling i børnetal i den enkelte kommune og udviklingen i priser og lønninger.
Fra budgetterne er medregnet de driftsudgifter, som ligger i Statistikbanken hos Danmarks Statistik, for dagpleje, vuggestue, aldersintegrerede institutioner, børnehaver og fælles udgifter.
Der medtages alene driftsudgifter til løn, varekøb, tjenesteydelser uden moms og entreprenør- og håndværkerydelser. Hertil lægges det tilskud, kommunen yder til privatinstitutioner, privat dagpleje m.v. De seneste budgettal er offentliggjort hos Danmarks Statistik 16. januar 2015.
Udvikling i børnetal
Børnetallet i beregningen er antal børn i kommunen på et års alderstrin 1. juli i året, da det er et godt udtryk for, hvor mange børn, der i gennemsnit er i årets løb.
For 2015 anvendes dog middeltallet i Danmarks Statistiks befolkningsprognose mellem 1. januar 2015 og 1. januar 2016. Det antages, at andelen af 0-årige, andelen af 1-årige, der skal passes, er den samme fra 2012-2015.
Pris- og lønudvikling er beregnet med udgangspunkt i KL's Pris- og lønskøn og en lønandel for daginstitutioner på 86 pct.
Når det beregnes, hvordan den demografiske udvikling kan ventes at påvirke budgettet, vægter de 0-2 årige vægter tungere i beregningen, end de 3-5 årige.
Flere forbehold
Beregningerne skal tages med forbehold, fordi der er forhold som madordninger, brug af dagpleje/vuggestue, start i SFO, der kan ændre billedet i den enkelte kommune.
Desuden er der kommuner, hvor de lokale befolkningsprognoser afviger en del fra dem, der udarbejdes af Danmarks Statistik.
De nævnte forhold trækker i forskellig retning og gør, at tallene kan være usikre for den enkelte kommune, men størrelsesordenen på landsplan kan med rimelighed kan anslås. Altså at mindst 30 kommuner sparer.