Der gik ikke længe, før de første beskeder tikkede ind på SAS' Facebook-side:
- Kabinepersonalet har min fulde opbakning!
- SAS er skurken. Fortsat god kamp, kammerater.
- Fuld opbakning til de strejkende.
Konflikten mellem SAS' ledelse og det strejkende kabinepersonale har som i så mange andre lignende sager også fået danskerne til tasterne, og på de sociale medier ligger sympatien særligt hos det strejkende personale.
Alligevel vil de sidste dages konflikt og danskernes holdning i sidste ende ikke skade flyselskabets overordnede brand.
Det vurderer Kresten Schultz Jørgensen, der er administrerende direktør i branding-virksomheden Lead Agency.
- SAS er og bliver danskernes foretrukne selskab. Det er et nationalt og skandinavisk brand, som vi har et meget personligt forhold til. SAS' ledelse er derfor i en situation, hvor de kan tillade sig rigtig meget, siger Kresten Schultz Jørgensen.
Lemminge-effekt på de sociale medierDet er et led i luftfartsselskabets forsøg på at vende underskud til overskud, der er baggrund for arbejdsnedlæggelsen blandt selskabets kabinepersonale.
Men selvom danskernes holdning til SAS på de sociale medier er og har været negativ de seneste dage, mener Kresten Schultz Jørgensen heller ikke, at Facebook er repræsentativt.
Han mener i stedet, at der sker en lemminge-effekt, og han sammenligner sagen med Jensens Bøfhus, der sidste år måtte gå grueligt meget igennem på Facebook, da det kom frem, at bøfrestauranten havde nægtet en fiskerestaurant at bruge navnet Jensen.
Men netop på grund af SAS' plads i den danske fly-historie, tror Kresten Schultz Jørgensen ikke, at danskernes negative omtale på de sociale medier gør SAS' ledelse nervøse.
- SAS er en del af et kulturelt brand, uanset hvor store problemer de har. SAS har altid stået for særlige værdier. Men derfor forventer og kræver vi også noget mere fra dem.
Kabinepersonale ender som skurken
Der er dog håb forude for de rejsende. Kabinepersonalet i SAS har mandag meddelt, at de genoptager arbejdet klokken 12.
Det sker, efter at kabinepersonalet søndag gav de ansatte et ultimatum: hvis de ansatte ikke svarede på en mail - og dermed tilkendegav, at de ville stille i uniform på deres næste vagt, kunne de betragte sig selv som fyrede.
Og i sidste ende er det da også netop kabinepersonalet og ikke SAS' ledelse, der har et forklaringsproblem over for danskerne, vurderer Kresten Schultz Jørgensen.
Han mener derfor, at SAS' ledelse kan gå fra konflikten, uden at flyselskabets brand vil være synderligt mærket:
- Det kan godt være, kabinepersonalet indtil nu har haft danskernes sympati, men de var også begyndt at få et forklaringsproblem. De har kun talt om, hvad sagen betød for deres løn, men alligevel var det de rejsende, der måtte betale prisen.