Facebook-chef: Vi har fået et seriøst wake up call

Facebook kan ikke tåle flere sager om misbrug af data og tager ny lov meget seriøst, siger ny chef for Norden og Benelux.

Efter endnu en uge med Facebook-undskyldninger er det forståeligt, hvis det har kostet lidt på tilliden til det sociale medies evne til at håndtere og passe på personlige oplysninger.

Det siger den nytiltrådte chef for Facebooks ”public policy” i Norden og i Benelux-landene, Martin Ruby, i ugens udgave af P1’s ”Mennesker og medier”

- Vi har fået et seriøst wakeup-call, og vi kan ikke fortsætte med at have sager om misbrug af data. Det går ikke i længden, for så mister vi brugernes tillid, og så går det ikke godt for firmaet i længden, uanset hvor god platformen måtte være, siger Martin Ruby.

Kvajekvoten brugt op

Efter høringen med Mark Zuckerberg i EU-parlamentet, hvor tonen var særdeles hård mod Facebook-stifteren, er Martin Ruby enig i, at kvajekvoten er ved at være brugt op.

Derfor er det også vigtigt, at EU’s nye databeskyttelsesregler – GDPR, General Data Protection Regulation – som træder i kraft fredag, bliver brugt til at bevise for brugerne, at deres data ikke ryger videre til uvedkommende.

Facebook har i den seneste tid bombarderet sine brugere med opfordringer til at godkende eller ændre i den måde, deres data bliver brugt på. En ændring, som er helt central i de nye EU-regler.

- Hvis vi bryder reglerne, så venter der sanktioner i form af kæmpestore bøder, hvis vi misbruger tilliden. Hvilket vi bestemt ikke har intentioner om, for vi har jo rigeligt med problemer i forvejen, siger Martin Ruby.

Han håber dog, at brugerne ved, hvad det er, de siger ja til, når de svarer på Facebooks henvendelser.

- Det bliver lidt tydeligere, hvilke data de giver videre og de har forhåbentlig kun sagt ok, hvis de er vidende om, at det er det, de har gjort. Jeg tror, at vi alle sammen har tendens til at være lidt dovne, og at vi nogle gange klikker ja til noget, vi måske ikke helt forstår rækkevidden af, siger Martin Ruby.

Særligt fokus på nationale valg

En af Facebooks allerstørste kriser er skandalen om analysefirmaet Cambridge Analyticas misbrug af følsomme data – data indsamlet ved hjælp af Facebook.

Cambridge Analytica er mistænkt for at have hjulpet Donald Trump med at vinde præsidentvalget ved hjælp af datamængden.

Og den slags skal Facebook undgå for fremtiden, siger Martin Ruby.

- Det har for eksempel ikke været godt nok omkring det amerikanske valg. Det skal der ryddes op i, og det er vi i fuld gang med.

Derfor er der ifølge Martin Ruby blandt andet fokus på Riksdagsvalget i Sverige til september, hvor Facebook i samarbejde med de politiske partier vil sørge for at fjerne falske profiler, fake news og andet, som kan manipulere vælgerne.

Et lignende initiativ vil blive taget op til det næste folketingsvalg i Danmark, som skal holdes senest i juni næste år.

- Fra nu af prioriterer vi alle valg, og vi gør det meget seriøst, for vi vil ikke havne i den problemstilling igen, siger han.