Et halvt år efter stormfloden: To ud af fem er stadig usikre på, hvor meget de får i erstatning

Både reglerne og sagerne er komplicerede. Og derfor trækker sagsbehandlingen ud, lyder det fra forsikringsbranchen.

Anders Ravn ejer sommerhuset her, som blev ramt af stormfloden. Men der har endnu ikke været en håndværker i huset for at sætte det i stand, for Anders Ravn ved endnu ikke, om han får erstatning for skaderne. (Foto: © Peter Øvad Halkjær, DR)

Et halvt år efter stormfloden ramte i oktober, venter 42 procent af dem, der anmeldte stormflodsskader, stadig på at få en afklaring i deres forsikringssager. Det viser tal fra Naturskaderådet.

Nogle har fået melding om, at de kan få erstatning, men ved stadig ikke hvor meget - og andre venter fortsat på at få at vide, om de er berettiget.

Det gælder blandt andre Anders Ravn, der ejer et sommerhus ved Kelstrup Strand i Haderslev Kommune.

- Det er jo frygteligt ikke at vide noget, som jeg ikke selv er herre over. Jeg kan kun vente og og holde øje med, om der kommer noget på mail, og om der er en eller anden form for tilbagemelding, siger Anders Ravn.

Hos Naturskaderådet er de klar over, at det efterlader en række borgere i en ærgerlig situation. Det fortæller sekretariatschef Poul Jensen.

- Det er jo meget forståeligt, at folk er utålmodige og er i en meget presset situation. Det er jo deres hjem og deres fritidsopholdssted, som er skadet, og det betyder en masse for folks livskvalitet.

I alt har der været 3416 anmeldelser til Naturskaderådet, og ud af dem venter 1462 danskere stadig på at få at en afklaring. Men det er der ifølge Naturskaderådet en forklaring på.

- Jeg tror, man skal kigge lidt på, hvor voldsom stormfloden var, for den var ekstrem. Det har betydet rigtig mange skader og mange komplicerede skader, og det betyder, at selve opgørelsen af skaderne tager uforholdsmæssig lang tid, forklarer Poul Jensen.

Forsikringsselskaber: Vi arbejder så hurtigt, vi kan

Fra forsikringsbranchen lyder det, at de arbejder på højtryk, så de kan give deres kunder klarhed så hurtigt som muligt.

- Det har været en meget voldsom stormflod med meget voldsomme skader. Der er nogle helt faste, politisk bestemte regler for, hvad der kan dækkes og ikke dækkes, og det har kompliceret sagerne, siger Kent Damsgaard, der er administrerende direktør ved brancheorganisationen Forsikring og Pension.

De fleste forsikringsselskaber dækker ikke stormflodsskader, så i stedet kan borgere få erstatning gennem stormflodsordningen - hvis de har tegnet en hus- eller indboforsikring med brandforsikring.

Stormflodsordningen er nemlig en kollektivt finansieret erstatningsordning, som alle borgere med en brandforsikring betaler til. Og derfor har forsikringsselskaberne alle interesser i at hjælpe kunderne bedst muligt, siger Kent Damsgaard.

- Men fordi reglerne er lidt svære at anvende i praksis, har det desværre taget noget tid nogle steder at finde ud af, om man er dækket eller ej og præcis, hvordan man er dækket.

'Ordning har behov for servicetjek'

Når Naturskaderådet har modtaget anmeldelsen, bliver den sendt videre til forsikringsselskaberne.

Herefter er det det enkelte forsikringsselskab, der overtager og behandler sagen. Og på baggrund af gennemgangen af ejendommen afgør forsikringsselskabet, hvor meget man kan få i erstatning.

Men ifølge Forsikring og Pension kan de ikke gøre det hurtigere.

Alligevel mener den administrerende direktør, at der er brug for at kigge reglerne og erstatningsordningen igennem, så en eventuel sagsbehandling i fremtiden vil kunne gå hurtigere.

- Der er ikke nogen tvivl om, at erfaringerne fra den her stormflod viser, at der er behov for et servicetjek. Både af vores samarbejde, de IT-systemer, der bliver stillet til rådighed fra myndighedernes side, og så skal der være mere klarhed af reglerne, siger Kent Damsgaard.

Minister vil bede om en redegørelse

Men ifølge erhvervsminister Morten Bødskov (S) har forsikringsselskaberne kendt til reglerne længe, og de bør komme til bunds i sagerne snart, mener han.

- Reglerne er faktisk klare, og forsikringselskaberne har kendt dem i flere år. Det, der er hovedproblemet her, er, at de ikke har haft tilstrækkelige ressourcer og tilstrækkeligt beredskab. Og derfor er opgaven nu at få færdiggjort de her sager og få speedet processen op.

Samtidig ønsker ministeren at indføre en sagsbehandlingstid, så danskerne kan regne med, hvornår deres sag er færdigbehandlet.

- Jeg vil bede forsikringsselskaberne om en redegørelse for, hvornår de får løst de her sager. Det er det første, jeg gør. Det andet er, at jeg i den dialog, jeg har med forsikringsselskaberne, vil arbejde for, at vi får en sagsbehandlingstid, lyder det.