Maskiner som da far var dreng. Op imod halvdelen af eleverne på landets erhvervsskoler oplever, at maskiner og udstyr på deres skole ikke modsvarer virksomhedernes krav. Det viser en undersøgelse fra fagforbundet Dansk Metal, skriver Ugebrevet A4.
To ud af fem af i alt 1.176 adspurgte elever forklarer, at skolens maskiner ikke er up-to-date, mens en tredjedel peger på, at deres skole decideret mangler maskiner og udstyr.
Opkvalificering med det samme
Et af de steder, hvor de oplever problemer med utidssvarende udstyr, er på erhvervsskolen Selandia i Slagelse. Her står maskiner, der er 35-40 år gamle, og uddannelseschef Jens Olsen oplever flere svende, der kort efter endt læretid bliver nødt til at opkvalificere deres allerede forældede svendebrev.
- Vi uddanner håndværkere, som kommer ud i industrien og fra start må supplere deres viden med noget, som de i princippet kunne have lært på skolen, hvis vi havde haft udstyret, siger Jens Olsen til Ugebrevet A4.
Nyt udstyr er afgørende
Ifølge erhvervsuddannelseschef i Dansk Industri, Lone Folmer Berthelsen, er det et problem, at udlærte med et dugfrisk svendebrev i hånden må vende tilbage til skolebænken.
- Det er afgørende, at eleverne arbejder med materiel og maskiner, som overordnet svarer til det, de møder i virksomhederne. Når man som industritekniker skal betjene en cnc-maskine, kan det ikke nytte noget, at man på skolen har stået ved en gammel drejebænk, siger Lone Folmer Berthelsen.
Maskiner på finansloven
Det er de seneste års automatisering i industrien, der har gjort, at skolerne ikke kan følge med, mener Dansk Metals uddannelseschef, Per Påskesen.
Han mener, at regeringen på næste års finanslov bør sætte penge af til erhvervsskolernes maskiner og udstyr.
/DR Nyheder/