En lynlur på rastepladsen kan redde liv

Hver 17. bilist har været ude for at køre galt på grund af træthed, men en kort lur kan hjælpe.

Chauffør Bjarne Johansen tager en lur, når han kan mærke, at blikket bliver fastfrosset. (Foto: © DR)

Over halvdelen af alle bilister har sat sig bag rattet, selvom de følte sig for trætte. Det viser en Megafon-måling lavet for Rådet for Sikker Trafik.

Og det er et problem, for de trætte bilister er livsfarlige både for sig selv og andre i trafikken. Rådet for Sikker Trafik opfordrer derfor de trætte bilister til at dreje ind til siden og tage en lur.

Det råd møder opbakning fra Poul Jennum, der er søvnforsker ved søvncenteret på Glostrup Hospital.

- Hos personer, der er raske og ikke er påvirket af alkohol eller medicin, er en såkaldt powernap en god måde at øge graden af vågenhed på, siger Poul Jennum.

Han forklarer, at de trætte bilister kører som om de var berusede, hvis ikke de sørger for at få en lur.

- En nat uden søvn kan meget vel sammenlignes med at have drukket en genstand, siger Poul Jennum.

Lastvognschauffører uddannes til at tage en lur

Den positive effekt af en lur på arbejdet har de opdaget i dele af transportbranchen, hvor chaufførerne uddannes til at tage en lur, når de kan mærke, at trætheden melder sig.

Et af de steder, der uddanner chaufførerne i at tackle trætheden, er Hoyer Group. Virksomheden transporterer olie og gas - en godstype, der er forbundet med større risiko end andre på grund af brandfarligheden.

Det er derfor endnu vigtigere, at chaufførerne er friske. Bjarne Johansen er chauffør i firmaet og med til at undervise sine kollegaer om emnet. Han gør selv brug af en powernap.

- Det gør, at jeg er meget mere egnet og føler mig meget mere sikker og vågen til at køre det sidste af dagen, siger Bjarne Johansen

Et fastfrosset blik får alarmklokkerne til at ringe

En powernap er effektiv, men det er vigtigt, at chaufførerne er klar over, hvornår de er for trætte til at køre sikkert og tager en lur, før det er for sent.

Og for at kunne det, skal man kende kroppens tegn.

- Det gælder om at være opmærksom på, om man er urolig på sædet, misser med øjnene, får et fastfrosset blik eller ikke er klar over, hvor man er. Mærker man det, gælder det om at køre ind til siden, siger Bjarne Johansen.