Det bliver en dyr affære for trafikselskaberne, når de går over til det landsdækkende elektroniske rejsekort.
Det viser en beregning som Fagbladet Ingeniøren har lavet på baggrund af et notat fra busselskabet Movia.
Tre gange dyrere end klippekort
Ingeniøren har regnet sig frem til, at Movia kommer til at betale 191 millioner kroner om året i driftsomkostninger, når de indfører rejsekortet.
Hvis de beholdt det nuværende klippekortsystem ville prisen være en tredjedel - nemlig kun 63 milloner.
-Jeg er overrasket over, at et produkt, der er digitalt ikke giver lavere driftsudgifter, siger Kim Normann Andersen, professor i it-systemer på CBS.
Der burde ellers være penge at spare, når man slap for papirbilletterne, mener han.
Regningen sendes videre
Det betyder at landets tog- og busselskaber over 15 år kommer til at betale 2,7 milliarder mere for det elektroniske rejsekort end for deres nuværende systemer - osse selvom man fraregner alle besparelser.
Ifølge Kim Normann Andersen er det sandsynligt at trafikselskaberne ender med at sende regningen videre.
- Den ene mulighed er, at de får lov at lægge det over på billetprisen, den anden mulighed er, at de beder interessenterne i selskabet om at skyde flere penge ind. Det vil altså sige, at kommunerne kunne blive bedt om at dække de her omkostninger.