Den danske el-bil branche glæder sig over, at EU har sat en stopper for forslaget om fuld afgift på de dyre el-biler efter Nytår.
Det betyder, at den dyre Tesla slipper for en del af afgiften.
- Afgiften letter, og det er vi glade for. Det er primært Teslaen, der bliver ramt, men det vil stadig være en dyr bil og får stadig en høj afgift, siger branchechef i Dansk Elbil Alliance, Lærke Flader.
Aftalen betyder, at det fra nytår generelt bliver dyrere at anskaffe sig en el-bil. Afgiften indfases med 20 procent i 2016, 40 procent i 2017, og i 2020 er det helt slut med afgiftsfrihed for elbiler.
Teslaen får et par hundrede tusinde kroner oveni fra nytår, når værdien beskattes.
Lærke Flader mener, man bør vente med at lave en ny aftale.
- Vi mener jo, det er for tidligt, man pålægger el-biler afgifter. Man bør vente, til der er ordentligt tag i markedet. Og det her er en lappeløsning - man bør vente til man har en ordentlig og gennemarbejdet skattemodel, siger Lærke Flader.
Der er i øjeblikket 6500 el-biler i Danmark, og salget er stigende.
- Vi kan se et lille, spirende gennembrud i salget. Det begynder at gå godt men er stadig lavt, og jeg har svært ved at se, man fortsat vil kunne se en vækst, når prisen bliver højere, siger Lærke Flader.
- •
Aftalen om elbiler, der blev indgået i oktober, skulle have medført, at alle elbiler over 800.000 kroner blev pålagt fuld afgift fra nytår, mens de billigere elbiler slap med en indfasning over en årrække.
- •
EU-Kommissionens konkurrencedirektorat mener, at en sådan model er at betragte som statsstøtte til fordel for de billige elbiler og har derfor underkendt den.