Facebooks kategoriseringer kan skabe alvorlige problemer for dets brugere. Det er nemlig en let sag for myndigheder og efterretningstjenester verden over at finde frem til facebookbrugere, der er stemplet som interesseret i blandt andet ‘landsforræderi’ og ‘homoseksualitet,’ ifølge IT-sikkerhedsekspert ved CSIS, Peter Kruse.
Amnesty International kalder Facebooks stempling af deres brugere som interesserede i ‘landsforræderi’ for potentielt temmelig farligt.
- Det er meget svært at forestille sig et legitimt formål bag annonceinteressen ‘landsforræderi’, siger Joshua Franco, der er chef for erhverv og menneskerettigheder i Amnesty International.
Det samme mener Institut for Menneskerettigheder.
- Hvis det, som it-sikkerhedseksperterne siger, er rigtigt, så kan det jo bringe de pågældende brugere i en meget sårbar situation, siger Rikke Frank Jørgensen, seniorforsker hos Institut for Menneskerettigheder.
Facebook har efter at P1 Orientering henvendte sig, fjernet annonceinteressen ‘landsforræderi’, men valgt at bevare ‘ homoseksualitet’.
‘Det er tvivlsomt om Facebook overholder FN’s retningslinjer’
Rikke Frank Jørgensen påpeger, at Facebook på den ene side tilslutter sig FN’s retningslinjer om menneskerettigheder og erhverv, og på den anden side ikke kan leve helt op til dem.
- De oplysninger er givetvis ikke er tænkt på den måde, men reelt, de facto, kan de bruges til at krænke menneskerettighederne, siger hun
Derfor er det på tide, at Facebok tager ansvar for at forhindre, at platformen bliver misbrugt. Facebook har sat ind over for påvirkningen af valg, men virksomheden genererer fortsat følsomme oplysninger om deres brugere, forklarer Rikke Frank Jørgensen.
- Facebook bør lave en risikovurdering, hvor de identificerer områder som det her, hvor de direkte eller indirekte kan komme til at medvirke i menneskerettighedskrænkelser. Og så skal de så sætte ind over for de områder, der går i rødt, siger seniorforskeren.
Amnesty: Stater vil overvåge aktivister online
Det er specielt menneskerettighedsforkæmpere og andre aktivister, som efterretningstjenester går efter online, siger Joshua Franco, der er chef for teknologi og menneskerettigheder hos Amnesty International.
- De bruger ofte phishing eller andre målrettede angreb, fortæller Joshua Franco.
Han mener ligesom Institut for Menneskerettigheder, at det er på tide at spørge Facebook, om de skulle ændre deres generering af følsomme oplysninger.
- Det vigtigste spørgsmål til Facebook og andre virksomheder er, hvorvidt de er villige til at forhindre, at deres produkter bliver misbrugt til at bryde menneskerettighederne, siger Joshua Franco.
Amnesty: Dataindsamling vokser
Joshua Franco frygter for brugernes sikkerhed også i fremtiden - og at historier om, hvordan sociale medier kan bruges til overvågning, vil blive hverdagskost.
Overvågningen på internettet er nemlig meget mere omfattende end blot at registrere hvilke hjemmesider, vi går ind på, forklarer han.
- Vi er forbundet til internettet hele tiden. Selv hvis jeg sidder ude på landet under et træ og læser en bog, så er jeg stadig forbundet til min smartphone. Min lokalitet bliver registreret, min stemme optaget og mine bevægelser bliver indsamlet og måske solgt.
Joshua Franco er ikke modstander af den teknologiske udvikling, men han mener at vi skal være opmærksomme på, hvordan vores liv forandres af ny teknologi - på godt og ondt.
- Vi kommer til at se ‘smart cities’ og selv vores brødristere bliver forbundet til internettet. Alt dette kommer til at give flere og flere detaljer om os. Det bliver fristende for regeringer med skumle interesser at udnytte den teknologiske udvikling til at skade os, afslutter Joshua Franco.
Facebook mener at de beskytter deres brugere tilstrækkeligt
Kritikken har fået Facebook til at fjerne ‘landsforræderi’ fra deres annoncesystem.
- P1 Orientering har rejst en række vigtige spørgsmål om, hvordan Facebooks annonceringssystemer fungerer, skriver Joe Osborne, der er talsperson for Facebook, i en kommentar til P1 Orientering.
Men de understreger, at ‘Virksomheder får ikke oplysninger om dig, der kan bruges til at identificere dig.’ Facebook understreger, at annonceinteresser og sympatier ikke er det samme. De mener altså ikke, at de 65.000 russere er registreret som ‘landsforrædere’, men som interesseret i ‘landsforræderi, der kan være en historisk interesse.
Facebook mener, at deres annoncesystem giver brugerne en bedre oplevelse på Facebook.
- Vores mål er at sikre, at folk ser relevante og brugbare annoncer. Det er bedre for de mennesker, der bruger vores service, såvel som for annoncører. For at gøre dette skaber vi annoncekategorier baseret på folks interesser i forskellige emner, fortæller Joe Osborne, der er talsperson for Facebook.
Det er fornuftigt, at Facebook fjerner denne annoncekategori, mener ekspert i Facebook annoncering Mikael Lemberg. Han har svært ved at se, hvorfor man overhovedet har skulle have sådan en annonceinteresse.
- Hvis jeg skal kigge på det som samfundsborger, synes jeg ikke det virker særligt konstruktivt for den demokratiske dialog, siger Mikael Lemberg.
Facebook mener at de handler tilstrækkeligt, hvis de finder misbrug af deres produkter.
- Afhængigt af overtrædelsen kan vi enten fjerne annonce, suspendere annoncøren eller endda rapportere annoncøren til retshåndhævelsen, siger Joe Osborne, der er talsperson for Facebook, til P1 Orientering