- I skulle skamme jer.
- Det er uforsvarligt at rejse på den måde.
- Jeg bliver ked af det, når man ser den slags, og man selv står i frontlinjen og kæmper herhjemme.
Sådan lyder nogle af kommentarerne på billeder fra kendte influencere, som de seneste uger er rejst til Dubai på trods af, at Udenrigsministeriet 8. januar farvede hele verdenskortet rødt i sine rejsevejledninger.
Det betyder, at myndighederne fraråder alle rejser til alle lande.
De skærpede restriktioner er rettet mod de nye varianter af coronavirus fra Storbritannien og Sydafrika, der er langt mere smitsomme end de tidligere varianter.
Lørdag oplyste Statens Serum Institut (SSI), at det første tilfælde med en mere smitsom sydafrikansk coronavariant er registreret i Danmark.
Smitten forbindes med en rejse til Dubai.
Dagen efter pressemødet, hvor regeringen annoncerede de skærpede rejserestriktioner, kunne Ekstra Bladet vise et billede fra en restaurant i Dubai, hvor blandt andre sportsstjernerne Nicklas Bendtner, Michael Maze og Mikkel Kessler sad rundt om samme bord.
Må fare efter nogle andre
Familien Kessler rejste allerede til Dubai 25. december, hvor de har postet billeder fra siden. Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra Lea Hvidt Kessler, men hun skrev ifølge B.T. i en story i går på Instagram, at:
- Man skal kunne vise en maks. 24 timer gammel negativ test for at få plads på et fly hjem fra Dubai. Vi har kun været hjemme i et par timer og er selvsagt ikke smittet med corona. Det vil sige, at I i dette tilfælde må fare efter nogle andre.
Det overrasker dog Lene Bull Christiansen, der er lektor på Roskilde Universitet og ekspert i kendiskultur, at de kendte overhovedet har taget turen til Dubai.
- Jeg har faktisk svært ved at forstå det. De kendte lever af et positivt image i den brede befolkning. Deres underholdningsværdi er måske større med en tur til Dubai, men det er virkelig med deres image som indsats, siger hun.
En fuckfinger
Frederik Preisler er partner og kreativ direktør i reklamebureauet Mensch og har flere årtiers erfaring inden for branding og strategisk kommunikation.
Ifølge ham er de kendtes rejser uden tvivl en bevidst provokation.
- Det er en fuckfinger til os allesammen. En fuckfinger til alle os, der er i en eller form for nedlukning og karantæne og prøver at passe en lille smule på.
- De siger, "det kan vi ikke tage os af, så nu fyrer vi den af og får sol på maven", fortæller han.
Og så gør det ikke provokationen mindre, at det er Dubai, de tager til, forklarer han.
- I Dubai lever man et luksusliv side om side med fattige migrantarbejdere. Det har længe været svært at acceptere rent kulturpolitisk, siger Frederik Preisler.
Selvpromovering versus samfundssind
Når nu mange af de kendte og influencere får så meget kritik, kan man få den tanke, at de simpelthen bare ikke har tænkt sig om.
Den tanke kan man dog godt pakke væk sammen med badebukserne, siger Morten Saxnæs.
Han er digital brandingekspert og rådgiver hos reklamebureauet &Co nogle af Danmarks største virksomhed i, hvordan de skal agere på digitale og sociale medier.
- De her mennesker er så opmærksomme på hver evig eneste handling i deres liv. De har taget et aktivt valg. At være kendt og influencer handler om at skabe opmærksomhed hele tiden, siger han.
Og så gør det ifølge ham ikke det store, at opmærksomheden er negativ i dette tilfælde.
- Når de får skudt i skoene, at de gør noget, der er umoralsk, får de stadig eksponering og kommer på forsiden. For dem er selvpromovering vigtigere end samfundssind.
Ikke de eneste
Det er dog langt fra kun kendte fra Danmark, der valfarter til Dubai. Det gør både turister og kendte fra andre lande også.
Luftfartsselskabet Emirates, der har base i Dubai, flyver igen med sine Airbus A380'ere, der er verdens største passagerfly til og fra Rusland og Storbritannien, skriver AFP.
Og i Storbritannien, som er et af de lande, der er hårdest ramt af coronavirus, raser debatten om influencernes rejser til Dubai. Det er nemlig ikke første gang under coronakrisen, at de rige og kendte rejser, selvom det frarådes.
Mange af dem forsøger nu at blande strandbillederne med billeder af dem siddende ved deres bærbare computer, da man fortsat kan rejse til Dubai fra Storbritannien, hvis der er tale om en "nødvendig arbejdsrejse", skriver The Guardian.
Og når så mange rejser, er det bare med til få endnu flere på flyet til Dubai, siger Morten Saxnæs.
- Når man ser andre kendte gøre det, er det også en måde at sige, at man er i samme liga. Hvis det er en trend at være i Dubai, så skal man også være med, så man er en del af klubben.
Farlig signalværdi
Morten Saxnæs tror heller ikke på, at det kommer til at koste de kendte for eksempel sponsorater eller andre samarbejdsaftaler.
Selvom det har en lille moralsk slagside, så er der så mange, der gør det, og det er ikke lovgivningsmæssigt forkert, siger han.
- Der er brands i 2021 så kyniske, at de arbejder sammen med dem, der giver dem den rette eksponering til de rigtige mennesker.
Han synes dog i sidste ende, at de kendte ansigter har et ansvar, da de som ordet influencer hentyder til påvirker dem, der følger dem.
- Det er problematisk, at de ikke forholder sig til det budskab, de sender, mere end de forholder sig til, hvordan de opbygger deres brand, siger Morten Saxnæs.
I dag klokken 14.20 fløj endnu et fly fra Emirates fra Københavns Lufthavn og er nu godt på vej mod Dubai. Emirates ønsker ikke at oplyse, hvor mange passagerer der var med ombord.
Heller ikke Udenrigsministeriet kan sige, hvor mange der rejser til Dubai eller andre steder i verden, lyder det fra Erik Brøgger Rasmussen, der er direktør for organisation og borgerservice i ministeriet.
Men budskabet er klart:
- Det er vigtigt at få sagt, at vi fraråder alle rejser til hele verden. Det er, uanset om det er til Dubai eller hvilket som helst andet sted. I øjeblikket er vores rejsevejledninger røde, og det betyder, at opfordringen er entydig: Bliv hjemme. Uanset om man er influencer eller mere eller almindelig kendt. Det gælder for alle, siger han.