Ekspert om mulig fusk i Fiat: Kan påvirke forholdet mellem Europa og USA

USA kan sætte europæisk bilforurening i et dårligt lys, hvis Fiat har installeret ulovlig software i deres biler, mener bilredaktør.

USA anklager bilgiganten Fiat Chrysler for at have installeret ulovligt software i 104.000 biler, som betyder, at de viste et andet udslip ved testkørsel end på vejene. (Foto: © IVAN MILUTINOVIC, Scanpix)

Hvis bilselskabet Fiat Chrysler har brugt ulovlig software til at skjule over 100.000 bilers reelle udledning af skadelige udstødningsgasser, vil det muligvis ikke kun gå ud over miljøet.

Også forholdet mellem USA og Europa kan lide skade, hvis anklagerne viser sig at være sande.

Det mener Mikkel Thomsager, som er chefredaktør på Bilmagasinet.

- I USA går man meget op i det, som hedder NOx-udledning, og det er jo det, som der er tale om i sagen om Fiat. Så når nu USA finder ud af, at europæerne producerer biler, som ikke overholder amerikanske regler i forhold til NOx-udledning, reagerer de selvfølgelig meget voldsomt, siger han.

Europæisk virksomhed bag motorer

Ifølge Mikkel Thomsager kan sagen om beskyldningerne mod Fiat Chrysler stikke dybere, fordi der i så fald ikke er tale om amerikanske motorer, men derimod europæiske.

- Motoren bliver udviklet af et firma, der hedder VM Motori, som er en af Europas største producenter af dieselmotorer, og som ejes af Fiat-koncernen. Så det er altså ikke en amerikansk motor, og det tror jeg ikke er helt uvæsentligt, siger Mikkel Thomsager.

En af grundene til det skal findes i USA og Europas forskellige tilgange til bilforurening. Mikkel Thomsager hæfter sig ved, at Europa i årevis har været efter USA, når det kommer til CO2-udledning, men her har USA ikke vist megen samarbejdsvilje.

Sagen om Fiat kan derfor betyde, at USA "har noget" på Europa.

- Fordi USA så kan stille den europæiske forurening i et rigtigt dårligt lys, siger han.

Kan ikke måle sig med Volkswagen - endnu

Nogle vil måske lede tankerne tilbage på skandalesagen i den tyske bilgigant Volkswagen. For bare få dage siden måtte de betale 30 milliarder kroner til det amerikanske justitsministerium for miljøfusk.

Sammenligningen mellem de to sager er der, ifølge Mikkel Thomsager, en god grund til, da anklagerne mod Fiat Chrysler handler om nogenlunde den samme overtrædelse, som Volkswagen begik.

Men sagen er langt fra lige så stor og alvorlig - endnu - som den var med den tyske bilgigant.

- Det er den jo ikke endnu af den simple årsag, at det er betydeligt færre biler, der er tale om. I Volkswagens tilfælde var det jo i sidste ende op imod 11 millioner biler, der var tale om. I det her tilfælde handler det indtil videre om 104.000 biler, siger Mikkel Thomsager.

Derfor mener Mikkel Thomsager, at det bliver helt afgørende for sagen om Fiat Chrysler, at den holder sig til de 104.000 biler, der foreløbigt er tale om.

- For det, der var kendetegnende ved Volkswagen-skandalen, var jo, at den udviklede sig over lang tid. Det blev flere og flere biler, det kom til at handle om, og det blev også flere og flere motorer. I første omgang holdt skandalen sig jo i USA, men efterfølgende viste det sig, at der var andre motorer, som også blev solgt i Europa og andre steder i verden, siger han.