Ekspert om bryghus' kontramelding om politiske øletiketter: 'Det er ganske voldsomt, at bestyrelsen gør det'

Først meldte Thisted Bryghus ud, at de ikke længere vil lave øl med politiske labels, men så trak de udmeldingen tilbage.

Man har i mange år kunne bestille øl med private labels ved Thisted Bryghus. (Foto: © Henning Bagger, Ritzau Scanpix)

Det hele startede med et opslag på Instagram, hvor Nye Borgerliges leder Pernille Vermund stolt viste sine nye ølflasker frem.

Med sig selv storsmilende på en mørk flaske og med skriften 'Vermund Øl' henover, fortalte folketingspolitikeren i sit opslag, at der nu var brygget friske 'Vermund Øl' fra Thisted Bryghus.

Men det fik tilsyneladende folk til tasterne i går. På det sociale medie Twitter begynte folk at dele billeder af Vermunds opslag, og flere skrev blandt andet, at de ikke længere ville købe øl fra Thisted Bryghus.

Opmærksomheden var måske en anelse for stor for bryghuset. I hvert fald meldte direktøren i går aftes ud, at Thisted Bryghus ikke længere vil producere øl med politiske labels.

Noget de ellers har gjort før - både for SF og Socialdemokratiet, og altså også et parti for Nye Borgerlige.

- Havde vi vidst, at den her sag, ville give os så mange ridser i lakken, havde vi aldrig produceret øl til hverken Nye Borgerlige - eller andre politiske partier. Det kommer vi heller ikke til at gøre fremtiden, skrev bryghusets administrerende direktør, Aage Svenningsen, i et opslag på Facebook i går eftermiddag.

Men der skulle ikke en gang gå 24 timer, før bestyrelsen fra Thisted Bryghus kom med en kontramelding. De politiske øletiketter får nu alligevel lov til at blive.

I en pressemeddelelse skriver de, at de 'ønsker at konceptet ”private labels” fortsætter til glæde for bryggeriet og de mange kunder som benyttet sig af dette koncept', og at 'bestyrelsen forventer klart, at Thisted Bryghus både nu og for fremtiden betjener alle mulige kunder, uanset politisk observans.'

Og det vækker opsigt hos Frederik Preisler, der rådgiver bestyrelser og direktioner om strategisk kommunikation og er partner i rådgivningsvirksomheden Mensch.

- Det er ganske voldsomt, at bestyrelsen gør det. De kunne have bedt direktøren om at trække i land, og så havde der ikke været så meget mere i den sag.

Han tror, at sagen kunne være gået i sig selv, hvis man ikke havde reageret på både stormen på Twitter og Vermunds opslag.

- Det er meget muligt, at den kunne være gået i sig selv, hvis man lige trak vejret.

Synd for bryghuset

Frederik Preisler mener, at det er bryghusets kontramelding, der giver historien mere omtale. Og ud fra hans synspunkt burde bestyrelsen have overvejet, hvordan det kan påvirke virksomheden.

- De har selvfølgelig haft et møde eller en samtale, og der skulle man lige have overvejet, om det ikke havde været bedre, at direktøren fik lov til selv at fortryde sin udtalelse. Det havde nok været bedre for virksomheden, siger han.

Ifølge ham er sagen rimelig klar.

- Her er en direktør, der, sikkert i bedste mening, synes, at han har handlet korrekt og handlekraftigt, fordi han blev udsat for en shitstorm, men han har ikke nået at tænke det igennem, siger Preisler, der kalder bestyrelsens udmelding overilet.

- Jeg synes faktisk, det er synd for Thisted bryghus - og også for direktøren.

Behøver ikke svare på alt på sociale medier

Når Mensch rådgiver deres kunder er der en ting, de starter med at slå fast.

- Man behøver faktisk ikke at svare på alting på sociale medier, siger Frederik Preisler.

Han tror, at det kunne have gjort en forskel for håndteringen, hvis Thisted Bryghus havde tænkt sådan lørdag aften, inden Facebookopslaget blev lagt op.

Derudover er der en anden vigtig ting, som Frederik Preisler også indskærper for sine kunder.

- Vi plejer at sige til vores kunder, at de skal være forsigtige med sociale medier udenfor arbejdstid. De skal tænke på det som at køre bil. Man skal for eksempel ikke nærme sig dem, hvis man har fået et glas rødvin om aftenen eller er træt og uoplagt, siger han og fortsætter:

- For en virksomhed er sociale medier en kommunikationskanal, der skal behandles lige så professionelt som alle andre.

Efter stormen på Twitter har bryghuset fået støtte fra flere kanter.

Blandt andre politikeren fra Enhedslisten, Per Clausen.

Selvom Twitter måske ikke er Hr og Fru Danmarks foretrukne sociale medie, så afføder det historier, der kan ramme virksomheder, fastslår Frederik Preisler.

- Der er et selvspin på twitter. Det er der ingen tvivl om. Men det afføder jo også at for eksempel Danmarks Radio tager historien op, slutter han.

Kort efter historien ramte medierne kontaktede Nibe Bryghus Pernille Vermund med tilbuddet om at producere nye øl med labels til Nye Borgerlige.

- Vi tilbyder øl til alle uanset partifarve. Generelt har vi den holdning, at alle har ret til at få vores øl. Derfor har vi tilbudt, at vi gerne vil levere øl til Nye Borgerlige og alle mulige andre, siger ejer af Nibe Bryghys, Verner Bonde.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Pernille Vermund. Ligesom det heller ikke har været muligt at komme i kontakt med Thisted Bryghus.